Monimuotokoulutuksen ja aikuisopiskelun näkökulmia SATU-koulutuksessa
Kosonen-Karesto, Liisa; Ahonen, Pia (2018)
Kosonen-Karesto, Liisa
Ahonen, Pia
Editoija
Raija Sairanen (toim.)
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111538368
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111538368
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulun Terveyden ja hyvinvoinnin monimuotokoulutuksessa (ent. aikuiskoulutus) on toteutettu vuosien 2003–2017 aikana maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien pätevöitymiskoulutusta. EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulleet opiskelijat täydensivät koulutuksen aikana sairaanhoitajan tai muun vastaavan koulutuksen tuottaman tutkintonsa suomalaisen sairaanhoitajakoulutuksen osaamisvaatimusten mukaiseksi ja suorittivat sairaanhoitajan (AMK) tutkinnon. Monimuotokoulutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikan periaatteita. Terveysalan aikuiskoulutuksen pedagogisena lähestymistapana oli sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys. Sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan tieto kehittyy sosiaalisessa kontekstissa, jossa oppija on aktiivinen tiedon konstruoija tulkiten asioita omasta todellisuudestaan käsin (esim. Enkenberg 2005). Tämän pohjalta siirtyminen Turun ammattikorkeakoulun strategiaprosessissa profiloituun innovaatiopedagogiikkaan (ks. Penttilä ym. 2009) oli varsin luonteva jatke aiemmalle kehittämistyölle (ks. Ahonen 2010, 12).