Ammattitaidon arviointi hotelli- ja ravintola-alalla
Kumpulainen, Erja (2009)
Kumpulainen, Erja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302300
Tiivistelmä
Hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto on jatkuvan tarkastelun alla ja kehittämisen kohteena. Työskentelen ravintola- ja hotellipalvelualan tutkintotoimikunnassa, jonka tehtävänä on mm. toimia aloitteellisesti näyttötutkintojärjestelmän kehittämiseksi. Työelämä ja siellä vaadittava ammattitaito on muuttunut. Opetushallituksen määrittämät tutkintojen perusteet ja niistä johdettavat näyttöjen arviointikohteet eivät välttämättä enää ole ammatissa vaadittavan ammattitaidon keskeisiä alueita. Myös näyttöjen arviointikriteerejä on arvioitu epäselviksi.
Tarkastelen tässä tutkimuksessa hotellivirkailijan perustutkintoon sisältyvää hotellin vastaanottotoiminnot näyttöä. Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa, kohtaavatko työelämän vaatimukset ja tutkinnon perusteet toisensa, mitkä ovat mahdolliset ongelmakohdat, jotka vaikeuttavat sitä arvioivien työtä ja miten arviointia tulisi kehittää. Saatuja tutkimustuloksia hyödynnetään tutkintotoimikuntatyössä sekä hotelli- ja ravintola-alan tutkinnon edelleen kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu eli lomakehaastattelu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla työnantajia ja työntekijöitä, jotka olivat kokeneita hotelli- ja ravintola-alan ammattilaisia, he osaavat hotellivirkailijan työn ja siinä vaadittavan ammattitaidon. Lisäksi he ovat toimineet näytön arvioijina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hotellivirkailijan vastaanottotoiminnot näytön arvioinnin kohteet ovat haastateltavien mielestä edelleenkin hotellivirkailijan ammattitaidon keskeisiä alueita. Haastateltavien mielestä arvioinnin kohteita ei siis tulisi suuremmilta linjoilta vastaisuudessakaan muuttaa.
Tutkimuksesta nousi esille kuitenkin kehittämiskohteita, kuten mm. opiskelijoiden ennakkovalmistautuminen tutkinnon suorittamiseen. Lisäksi työssäoppimisjakson pituutta on syytä uudelleen arvioida. On myös syytä kiinnittää huomiota siihen, että tutkintotilaisuudet sijoittuvat ajankohtaan, jolloin hotellin asiakasvirta on tutkintotilaisuuden kannalta hyvä.
Tarkastelen tässä tutkimuksessa hotellivirkailijan perustutkintoon sisältyvää hotellin vastaanottotoiminnot näyttöä. Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa, kohtaavatko työelämän vaatimukset ja tutkinnon perusteet toisensa, mitkä ovat mahdolliset ongelmakohdat, jotka vaikeuttavat sitä arvioivien työtä ja miten arviointia tulisi kehittää. Saatuja tutkimustuloksia hyödynnetään tutkintotoimikuntatyössä sekä hotelli- ja ravintola-alan tutkinnon edelleen kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu eli lomakehaastattelu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla työnantajia ja työntekijöitä, jotka olivat kokeneita hotelli- ja ravintola-alan ammattilaisia, he osaavat hotellivirkailijan työn ja siinä vaadittavan ammattitaidon. Lisäksi he ovat toimineet näytön arvioijina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hotellivirkailijan vastaanottotoiminnot näytön arvioinnin kohteet ovat haastateltavien mielestä edelleenkin hotellivirkailijan ammattitaidon keskeisiä alueita. Haastateltavien mielestä arvioinnin kohteita ei siis tulisi suuremmilta linjoilta vastaisuudessakaan muuttaa.
Tutkimuksesta nousi esille kuitenkin kehittämiskohteita, kuten mm. opiskelijoiden ennakkovalmistautuminen tutkinnon suorittamiseen. Lisäksi työssäoppimisjakson pituutta on syytä uudelleen arvioida. On myös syytä kiinnittää huomiota siihen, että tutkintotilaisuudet sijoittuvat ajankohtaan, jolloin hotellin asiakasvirta on tutkintotilaisuuden kannalta hyvä.