The effectiveness of radio marketing in branding – perceptions of SMEs
Pitkänen, Jarkko (2019)
Lataukset:
Pitkänen, Jarkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820834
Tiivistelmä
Radio-organisaatiot ja mediatoimistot ovat tutkineet radiota sekä medioita yleisesti, mutta nämä tutkimukset ovat ylenkatsoneet vaikutuksia pieniin- ja keskisuuriin yrityksiin sekä paikallisuuteen. Paikallisesti toimivalle PK-yritykselle kilpailu valtakunnallisten ja kansainvälisten korporaatioiden kanssa vaatii vahvan brändin rakentamista valitulle markkina-alueelle.
Digitaalinen markkinointi on saanut suuret määrät julkisuutta, mikä johtaa helposti väärinkäsityksiin yksittäisten medioiden tehokkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää radiomarkkinoinnin vaikuttavuutta PK-yritysten brändeihin ja ymmärtää, kuinka nämä yritykset ymmärtävät brändin ja brändäämisen radiomarkkinoinnin avulla. Lisäksi tavoite on selvittää yksinkertaisesti, onko jokin markkinoinnin toimi onnistunut tai ei.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla seitsemää PK-yritystä, jotka ovat käyttäneet radiota vuosittain kysymällä heidän havainnoistaan ja kokemuksistaan radiomarkkinoinnista paikallisesti. Haastatteluiden tuloksia verrattiin aikaisempiin teorioihin asiakaslähtöisen brändipääoman sekä mediatehokkuuden alueilta.
Tulosten mukaan radio oli tehokas media PK-yritysten brändin rakentamiseen. Radiomainonta auttoi kasvattamaan brändin huomioarvoa ja muistettavuutta mikä auttoi nostamaan brändit ensimmäisiksi mieliin asiakkaiden ajatuksissa, toi palautetta ja loi keskustelua PK-yritysten ja asiakkaiden välillä. Radiolla on iso peitto, ja radio on myös kustannustehokas media saavuttamaan toivottu asiakasryhmä.
Radio on vahva työkalu brändin rakentamiseen paikallisesti toimiville PK-yrityksille, jotka haluavat löytää kustannustehokkaita ratkaisuja kilpaillakseen isojen korporaatioiden kanssa paikallisilla markkinoilla. PK-yrityksille on muodostunut ongelmaksi löytää aikaa, osaamista ja rahaa luoda tarkka mittauskeino brändin ja mainoskampanjoiden tulosten seuraamiseksi.
Digitaalinen markkinointi on saanut suuret määrät julkisuutta, mikä johtaa helposti väärinkäsityksiin yksittäisten medioiden tehokkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää radiomarkkinoinnin vaikuttavuutta PK-yritysten brändeihin ja ymmärtää, kuinka nämä yritykset ymmärtävät brändin ja brändäämisen radiomarkkinoinnin avulla. Lisäksi tavoite on selvittää yksinkertaisesti, onko jokin markkinoinnin toimi onnistunut tai ei.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla seitsemää PK-yritystä, jotka ovat käyttäneet radiota vuosittain kysymällä heidän havainnoistaan ja kokemuksistaan radiomarkkinoinnista paikallisesti. Haastatteluiden tuloksia verrattiin aikaisempiin teorioihin asiakaslähtöisen brändipääoman sekä mediatehokkuuden alueilta.
Tulosten mukaan radio oli tehokas media PK-yritysten brändin rakentamiseen. Radiomainonta auttoi kasvattamaan brändin huomioarvoa ja muistettavuutta mikä auttoi nostamaan brändit ensimmäisiksi mieliin asiakkaiden ajatuksissa, toi palautetta ja loi keskustelua PK-yritysten ja asiakkaiden välillä. Radiolla on iso peitto, ja radio on myös kustannustehokas media saavuttamaan toivottu asiakasryhmä.
Radio on vahva työkalu brändin rakentamiseen paikallisesti toimiville PK-yrityksille, jotka haluavat löytää kustannustehokkaita ratkaisuja kilpaillakseen isojen korporaatioiden kanssa paikallisilla markkinoilla. PK-yrityksille on muodostunut ongelmaksi löytää aikaa, osaamista ja rahaa luoda tarkka mittauskeino brändin ja mainoskampanjoiden tulosten seuraamiseksi.