Hiljainen tieto apteekissa
Korkman, Meri (2019)
Korkman, Meri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920870
Tiivistelmä
Hiljainen tieto on arjessa kaikkialla mukana ja silti sitä on vaikea toisinaan tunnistaa. Jos tietoa ei tunnisteta, ei sitä myöskään voida johtaa. Organisaation osaaminen on kiinni yksilöissä, joista yhdessä rakentuu organisaation osaamista, aineetonta pääomaa.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista hiljaista tietoa tunnistetaan ja miten sitä jaetaan Apteekki X:ssä. Nykytilanteen tarkastelussa haluttiin löytää hiljaisen tiedon jakamiseen liittyviä vahvuuksia ja heikkouksia. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa tietoa kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluvastauksia tukemaan otettiin myös kirjallista aineistoa, jota muut kuin haastatteluihin osallistuneet pääsivät kirjoittamaan vastaamalla samoihin avoimiin kysymyksiin, kuin mitä haastatteluissa käytiin läpi. Haastateltavat valittiin eliittiotannan avulla.
Eniten hiljaista tietoa tunnistettiin asiakaspalveluun liittyen, jota pidettiin monesti myös apteekin tärkeimpänä hiljaisena tietona. Hiljaisen tiedon jakamisen menetelmistä eniten käytettiin vapaata keskustelua ja vuorovaikutusta. Hiljaisen tiedon jakamisen kannalta positiivinen asia oli hiljaisen tiedon ba eli fyysinen, virtuaalinen ja henkinen hiljaisen tiedon jakamisen tila. Jakamista puolestaan haastoivat kiire sekä ihmisten henkilökohtaiset ominaisuudet.
Kun hiljainen tieto tunnistettiin, sitä pidettiin tärkeänä voimavarana apteekille. Tällöin ilmiön tunnettavuuden lisääminen lisäisi myös aiheen arvostusta. Kun tiedon jakaminen ja sen ilmapiiri ovat kunnossa, ne rakentavat hyvän pohjan hiljaisen tiedon jakamiselle ja kehittämiselle. Avoimuus rakentaa luottamusta, joka edesauttaa hiljaisen tiedon jakamista.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista hiljaista tietoa tunnistetaan ja miten sitä jaetaan Apteekki X:ssä. Nykytilanteen tarkastelussa haluttiin löytää hiljaisen tiedon jakamiseen liittyviä vahvuuksia ja heikkouksia. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa tietoa kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluvastauksia tukemaan otettiin myös kirjallista aineistoa, jota muut kuin haastatteluihin osallistuneet pääsivät kirjoittamaan vastaamalla samoihin avoimiin kysymyksiin, kuin mitä haastatteluissa käytiin läpi. Haastateltavat valittiin eliittiotannan avulla.
Eniten hiljaista tietoa tunnistettiin asiakaspalveluun liittyen, jota pidettiin monesti myös apteekin tärkeimpänä hiljaisena tietona. Hiljaisen tiedon jakamisen menetelmistä eniten käytettiin vapaata keskustelua ja vuorovaikutusta. Hiljaisen tiedon jakamisen kannalta positiivinen asia oli hiljaisen tiedon ba eli fyysinen, virtuaalinen ja henkinen hiljaisen tiedon jakamisen tila. Jakamista puolestaan haastoivat kiire sekä ihmisten henkilökohtaiset ominaisuudet.
Kun hiljainen tieto tunnistettiin, sitä pidettiin tärkeänä voimavarana apteekille. Tällöin ilmiön tunnettavuuden lisääminen lisäisi myös aiheen arvostusta. Kun tiedon jakaminen ja sen ilmapiiri ovat kunnossa, ne rakentavat hyvän pohjan hiljaisen tiedon jakamiselle ja kehittämiselle. Avoimuus rakentaa luottamusta, joka edesauttaa hiljaisen tiedon jakamista.