Säkerhet i skärgårdsmiljö : analys och utveckling av samarbetet mellan polisen och gränsbevakningen gällande skötande av polisens alarm- och övervakningsuppdrag i den åboländska skärgården.
Österman, Martin (2019)
Österman, Martin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321112
Tiivistelmä
För att kunna leva upp till beslutsfattarnas målsättning om trygghet för alla, måste polisen hitta metoder för att säkra sin närvaro och synlighet för den del av befolkningen som vistas i skärgården, oberoende om det rör sig om fastboende, fritidsboende eller turister. Ett effektivt samarbete mellan polisen och gränsbevakningen är av stor vikt för att på bästa sätt kunna sköta polisens alarm- och övervakningsuppdrag i skärgården. Denna undersöknings syfte är att, då det gäller skötandet av polisens alarm- och övervakningsuppdrag i den åboländska skärgården, analysera och utveckla samarbetet mellan polisen och gränsbevakningen. Undersökningen svarar på vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot det finns samt presenterar åtgärdsförslag gällande utvecklandet av i frågavarande myndighetssamarbete. Undersökningen har gjorts genom teorianalys och kvalitativa intervjuer.
Enligt undersökningen är samarbetets styrkor att det finns goda förutsättningar för detta, exempelvis den planerade gemensamma PTG-verksamheten samt den bypolisverksamhet som finns på Kimitoön. Det finns dock ingen bypolispatrull i Pargas, vilket enligt undersökningen är en svaghet. En annan svaghet enligt undersökningen är att resurserna alltid är svåra att få att räcka till för polisen. Samarbetets möjligheter är enligt undersökningen utnyttjande av synergieffekter samt den starka politiska viljan som finns gällande myndighetssamarbete och glesbygdsverksamhet. Det kan dock enligt undersökningen vara en svaghet om den politiska viljan inte syns i form av konkreta målsättningar eller verksamhetsplaner. Ett hot mot samarbetet är enligt undersökningen att lagstiftningen kan vara begränsande och svårtolkad. Detta kan förvandlas till en svaghet i och med att det enligt undersökningen finns oklarheter gällande vilken typ av samarbete man utför. Ett annat hot mot samarbetet och framförallt säkerheten i skärgården är att nödcentralen inte kan ge information om ett brådskande polisuppdrag i skärgården direkt till gränsbevakningen. I undersökningen har också identifierats hotbilder gällande framtida minskning av resurserna samt gällande att man inte anmäler brott till myndigheterna.
Enligt undersökningen kan polisen förbättra samarbetet med gränsbevakningen på området i fråga genom att utnämna en patrull som är ansvarig för övervakning och att idka samarbete med gränsbevakningen också i Pargas, genom att fördjupa planeringen av PTG- och glesbygdsverksamhet och definiera målsättningarna gällande dessa, samt genom att förbättra arbetsprocesserna gällande begäran om hjälp av gränsbevakningen och förmedlande av polisuppdrag till gränsbevakningen.
Enligt undersökningen är samarbetets styrkor att det finns goda förutsättningar för detta, exempelvis den planerade gemensamma PTG-verksamheten samt den bypolisverksamhet som finns på Kimitoön. Det finns dock ingen bypolispatrull i Pargas, vilket enligt undersökningen är en svaghet. En annan svaghet enligt undersökningen är att resurserna alltid är svåra att få att räcka till för polisen. Samarbetets möjligheter är enligt undersökningen utnyttjande av synergieffekter samt den starka politiska viljan som finns gällande myndighetssamarbete och glesbygdsverksamhet. Det kan dock enligt undersökningen vara en svaghet om den politiska viljan inte syns i form av konkreta målsättningar eller verksamhetsplaner. Ett hot mot samarbetet är enligt undersökningen att lagstiftningen kan vara begränsande och svårtolkad. Detta kan förvandlas till en svaghet i och med att det enligt undersökningen finns oklarheter gällande vilken typ av samarbete man utför. Ett annat hot mot samarbetet och framförallt säkerheten i skärgården är att nödcentralen inte kan ge information om ett brådskande polisuppdrag i skärgården direkt till gränsbevakningen. I undersökningen har också identifierats hotbilder gällande framtida minskning av resurserna samt gällande att man inte anmäler brott till myndigheterna.
Enligt undersökningen kan polisen förbättra samarbetet med gränsbevakningen på området i fråga genom att utnämna en patrull som är ansvarig för övervakning och att idka samarbete med gränsbevakningen också i Pargas, genom att fördjupa planeringen av PTG- och glesbygdsverksamhet och definiera målsättningarna gällande dessa, samt genom att förbättra arbetsprocesserna gällande begäran om hjälp av gränsbevakningen och förmedlande av polisuppdrag till gränsbevakningen.