Suomenlinnan museoissa käytetyn lisätyn todellisuuden vaikutukset matkailijan museokokemukseen
Lemmetty, Olivia (2019)
Lemmetty, Olivia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820846
Tiivistelmä
Työ käsittelee Suomenlinnan museoissa olevaa lisättyä todellisuutta. Suomenlinnassa on tällä hetkellä kahdessa museossa lisättyä todellisuutta. Nämä museot ovat Ehrensvärd-museo ja Suomenlinnan Lelumuseo, jotka toimivat työn toimeksiantajina.
Työn tavoitteena on selvittää, mitä mieltä Suomenlinnan museoissa vierailevat asiakkaat ovat lisätyn todellisuuden tekniikalla tuotetuista videoista ja miten ne vaikuttavat heidän museoelämykseensä. Alatavoitteena on kartoittaa, rikastuttavatko lisätyn todellisuuden videot matkailijan museokokemusta ja tuovatko ne siihen lisäarvoa. Museokokemuksen rikastuttamisella tarkoitetaan sitä, tekevätkö lisätyn todellisuuden videot vierailusta paremman, kuin mitä se olisi ollut ilman niitä. Termi rikastuttaa sopii hyvin tähän yhteyteen, sillä lisätyn todellisuuden tarkoitus on rikastuttaa todellisuutta. Lisäarvon tuottamisella tarkoitetaan sitä, tekevätkö videot vierailusta arvokkaamman ja erityisemmän, kuin mitä se olisi ollut ilman niitä.
Tutkimus on toteutettu sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Määrällisenä menetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyyn pystyivät osallistumaan kaikki museoissa vierailleet ja lisättyä todellisuutta kokeilleet asiakkaat. Kyselyyn tuli yhteensä 100 kpl vastausta. Laadullisena menetelmänä käytettiin sekä havainnointia että haastattelua. Havainnointeja ja haastatteluja tehtiin yhteensä 6 kpl. Tutkimus suoritettiin elokuussa 2019.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat pitävät lisätystä todellisuudesta. Lisätyn todellisuuden videot ovat sekä rikastuttaneet asiakkaiden museovierailua että tuoneet siihen lisäarvoa. Suurin osa asiakkaista suosittelisi kokemusta mielellään muille ja haluaisi kokea museossa enemmän lisättyä todellisuutta tulevaisuudessa. Museoiden tulisi ehdottomasti panostaa lisättyyn todellisuuteen jatkossakin. Lisätyn todellisuuden käyttöohjeiden tulisi olla selkeät ja näkyvästi esillä, sovelluksen helppokäyttöinen, nettiyhteyden toimittava ja museossa ei saisi olla liian pimeä, jotta asiakkaat viihtyisivät entistä paremmin.
Työn tavoitteena on selvittää, mitä mieltä Suomenlinnan museoissa vierailevat asiakkaat ovat lisätyn todellisuuden tekniikalla tuotetuista videoista ja miten ne vaikuttavat heidän museoelämykseensä. Alatavoitteena on kartoittaa, rikastuttavatko lisätyn todellisuuden videot matkailijan museokokemusta ja tuovatko ne siihen lisäarvoa. Museokokemuksen rikastuttamisella tarkoitetaan sitä, tekevätkö lisätyn todellisuuden videot vierailusta paremman, kuin mitä se olisi ollut ilman niitä. Termi rikastuttaa sopii hyvin tähän yhteyteen, sillä lisätyn todellisuuden tarkoitus on rikastuttaa todellisuutta. Lisäarvon tuottamisella tarkoitetaan sitä, tekevätkö videot vierailusta arvokkaamman ja erityisemmän, kuin mitä se olisi ollut ilman niitä.
Tutkimus on toteutettu sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Määrällisenä menetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyyn pystyivät osallistumaan kaikki museoissa vierailleet ja lisättyä todellisuutta kokeilleet asiakkaat. Kyselyyn tuli yhteensä 100 kpl vastausta. Laadullisena menetelmänä käytettiin sekä havainnointia että haastattelua. Havainnointeja ja haastatteluja tehtiin yhteensä 6 kpl. Tutkimus suoritettiin elokuussa 2019.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat pitävät lisätystä todellisuudesta. Lisätyn todellisuuden videot ovat sekä rikastuttaneet asiakkaiden museovierailua että tuoneet siihen lisäarvoa. Suurin osa asiakkaista suosittelisi kokemusta mielellään muille ja haluaisi kokea museossa enemmän lisättyä todellisuutta tulevaisuudessa. Museoiden tulisi ehdottomasti panostaa lisättyyn todellisuuteen jatkossakin. Lisätyn todellisuuden käyttöohjeiden tulisi olla selkeät ja näkyvästi esillä, sovelluksen helppokäyttöinen, nettiyhteyden toimittava ja museossa ei saisi olla liian pimeä, jotta asiakkaat viihtyisivät entistä paremmin.