Ostolaskuprosessin tehostaminen
Rajala, Aino (2019)
Rajala, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelma koskee työelämässä havaittuja ongelmakohtia. Yritys X:n ostolaskuprosessi on tällä hetkellä liian hidas, joten opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa sitä. Tarkoituksena oli selvittää, mistä ostolaskuprosessin viiveet ja haasteet johtuvat sekä löytää niihin kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköistä taloushallintoa keskittymällä sen erilaisiin ominaisuuksiin. Lisäksi perehdyttiin prosessien kehittämismalliin. Toinen osuus koostui ostolaskuprosessin eri vaiheista.
Empiirisessä osuudessa tutustuttiin yritys X:ään ja heidän nykyiseen ostolaskuprosessiin sekä sen haasteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Teemahaastatteluissa keskityttiin erityisesti nykyisen ostolaskuprosessin tyytyväisyyteen, haasteisiin sekä kehitysehdotuksiin. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset esiteltiin empiirisen osuuden päätteeksi.
Yritys X:n ostolaskuprosessin kehittäminen on jo aloitettu heidän talouden puolesta. Tutkimus osoitti, että muutoksilla on ollut positiivista vaikutusta ostolaskuprosessiin, mutta prosessi sisältää yhä haasteita ja riskejä. Tutkimustuloksista selvisi merkittävimmät tekijät, jotka hidastavat ostolaskuprosessia. Näitä ovat ohjeiden puutteellisuus, ohjelma A:n tekniset ominaisuudet ja automaatioiden puuttuminen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ostolaskuprosessin haasteita voidaan vähentää sitouttamalla henkilöstöä ja ohjeistamalla heitä paremmin. Merkittävin kehitysehdotus on ohjelma B:hen siirtyminen. Tutkimuksen johtopäätöksistä havaittiin, että osa nykyisistä viiveistä on pienillä korjauksilla helposti poistettavissa tai minimoitavissa ohjelma A:ssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköistä taloushallintoa keskittymällä sen erilaisiin ominaisuuksiin. Lisäksi perehdyttiin prosessien kehittämismalliin. Toinen osuus koostui ostolaskuprosessin eri vaiheista.
Empiirisessä osuudessa tutustuttiin yritys X:ään ja heidän nykyiseen ostolaskuprosessiin sekä sen haasteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Teemahaastatteluissa keskityttiin erityisesti nykyisen ostolaskuprosessin tyytyväisyyteen, haasteisiin sekä kehitysehdotuksiin. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset esiteltiin empiirisen osuuden päätteeksi.
Yritys X:n ostolaskuprosessin kehittäminen on jo aloitettu heidän talouden puolesta. Tutkimus osoitti, että muutoksilla on ollut positiivista vaikutusta ostolaskuprosessiin, mutta prosessi sisältää yhä haasteita ja riskejä. Tutkimustuloksista selvisi merkittävimmät tekijät, jotka hidastavat ostolaskuprosessia. Näitä ovat ohjeiden puutteellisuus, ohjelma A:n tekniset ominaisuudet ja automaatioiden puuttuminen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ostolaskuprosessin haasteita voidaan vähentää sitouttamalla henkilöstöä ja ohjeistamalla heitä paremmin. Merkittävin kehitysehdotus on ohjelma B:hen siirtyminen. Tutkimuksen johtopäätöksistä havaittiin, että osa nykyisistä viiveistä on pienillä korjauksilla helposti poistettavissa tai minimoitavissa ohjelma A:ssa.