Suomalais-norjalaisen kulttuuri-instituutin viestintästrategian päivittäminen kaudelle 2019-2021
Fagerström, Jasmine (2019)
Fagerström, Jasmine
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920871
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on laatia päivitetty viestintästrategia Suomalais-norjalaisen kulttuuri-instituutin (Finno) käyttöön vuosille 2019-2021. Finnon tehtävä on edistää suomalaisen taiteen ja kulttuurin tunnettuutta Norjassa ja kulttuurivaihtoa maiden välillä. Instituutti järjestää kohdemaassa esimerkiksi suomalaisten taiteilijoiden ja muiden kulttuurialan toimijoiden näyttelyitä, konsertteja, luentoja ja työpajoja yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa.
Finnon viimeisin viestintästrategia kaudelle 2014-2018 oli laadittu vuonna 2014, joten strategian päivittäminen oli ajankohtaista. Koin myös, että Suomessa ei tiedetä Norjasta ja norjalaisesta kulttuurista kovinkaan paljoa, joten halusin tarjota kulttuurialalle lisää tietoa Suomen ja Norjan kulttuurien välisestä suhteesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli siis päivittää Finnon viestintästrategia ja luoda kulttuurialalle uutta tietoa suomalaisen ja norjalaisen kulttuurin välillä toimimisesta, näiden kahden maan kulttuurien välisistä yhteyksistä sekä siitä, kuinka suomalaiseen kulttuuriin Norjassa suhtaudutaan. Tavoitteena oli myös tuoda kulttuurialalle lisää tietoa palvelumuotoilun ja kokeilemalla kehittämisen soveltamisesta organisaation viestinnän suunnittelussa.
Viestintästrategian päivittämisen ensimmäinen askel oli selvittää Finnon viestinnän lähtötilanne ja tätä varten selvitin Finnon kävijäprofiilin sekä yhteistyökumppaniprofiilin. Nämä profiilit auttoivat selvittämään, kenelle viestintää todellisuudessa tehdään ja minkälaisten tahojen avulla. Opinnäytetyössäni hyödynsin tiedon keruuseen ja tuottamiseen useita erilaisia menetelmiä: haastattelua, kyselylomaketta ja yhteisöllistä ideointimenetelmää.
Opinnäytetyö tuotti Finnolle päivitetyn viestintästrategian, joka päästään jalkauttamaan heti tilaajan toimintaan. Pääasiallinen tavoite siis saavutettiin ja Finnon johtajalta saadun palautteen mukaan Finnon työntekijät voivat todella kehittää organisaation viestintää tämän viestintästrategian avulla. Kehittämistehtävä tuotti hyödyllistä uutta tietoa viestinnän nykyisestä kohderyhmästä, jota ei oltu tutkittu aiemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuoda alalle lisätietoa Suomen ja Norjan välisestä kulttuurivaihdosta ja siitä, kuinka Suomeen ja suomalaiseen kulttuuriin Norjassa suhtaudutaan. Olen työssäni kuvaillut yksityiskohtaisesti Finnon toteuttaman kulttuurivaihdon eri muotoja, mutten tarjoa tietoa muiden tahojen tekemästä kulttuurivaihdosta. Mielestäni opinnäytetyöni onnistuu antamaan lisätietoa Suomen ja Norjan kulttuurien välisistä suhteista ja siitä, minkälaisia ennakkokäsityksiä norjalaisilla ja muilla pohjoismaalaisilla voi olla suomalaiseen kulttuuriin liittyen. Tarkoituksena on myös, että kuka tahansa tätä opinnäytetyötä lukeva henkilö voi sen antaman tiedon avulla nähdä kokeilemalla kehittämisen ja palvelumuotoilun sovellettavuuden myös organisaatioiden viestinnässä.
Finnon viimeisin viestintästrategia kaudelle 2014-2018 oli laadittu vuonna 2014, joten strategian päivittäminen oli ajankohtaista. Koin myös, että Suomessa ei tiedetä Norjasta ja norjalaisesta kulttuurista kovinkaan paljoa, joten halusin tarjota kulttuurialalle lisää tietoa Suomen ja Norjan kulttuurien välisestä suhteesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli siis päivittää Finnon viestintästrategia ja luoda kulttuurialalle uutta tietoa suomalaisen ja norjalaisen kulttuurin välillä toimimisesta, näiden kahden maan kulttuurien välisistä yhteyksistä sekä siitä, kuinka suomalaiseen kulttuuriin Norjassa suhtaudutaan. Tavoitteena oli myös tuoda kulttuurialalle lisää tietoa palvelumuotoilun ja kokeilemalla kehittämisen soveltamisesta organisaation viestinnän suunnittelussa.
Viestintästrategian päivittämisen ensimmäinen askel oli selvittää Finnon viestinnän lähtötilanne ja tätä varten selvitin Finnon kävijäprofiilin sekä yhteistyökumppaniprofiilin. Nämä profiilit auttoivat selvittämään, kenelle viestintää todellisuudessa tehdään ja minkälaisten tahojen avulla. Opinnäytetyössäni hyödynsin tiedon keruuseen ja tuottamiseen useita erilaisia menetelmiä: haastattelua, kyselylomaketta ja yhteisöllistä ideointimenetelmää.
Opinnäytetyö tuotti Finnolle päivitetyn viestintästrategian, joka päästään jalkauttamaan heti tilaajan toimintaan. Pääasiallinen tavoite siis saavutettiin ja Finnon johtajalta saadun palautteen mukaan Finnon työntekijät voivat todella kehittää organisaation viestintää tämän viestintästrategian avulla. Kehittämistehtävä tuotti hyödyllistä uutta tietoa viestinnän nykyisestä kohderyhmästä, jota ei oltu tutkittu aiemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuoda alalle lisätietoa Suomen ja Norjan välisestä kulttuurivaihdosta ja siitä, kuinka Suomeen ja suomalaiseen kulttuuriin Norjassa suhtaudutaan. Olen työssäni kuvaillut yksityiskohtaisesti Finnon toteuttaman kulttuurivaihdon eri muotoja, mutten tarjoa tietoa muiden tahojen tekemästä kulttuurivaihdosta. Mielestäni opinnäytetyöni onnistuu antamaan lisätietoa Suomen ja Norjan kulttuurien välisistä suhteista ja siitä, minkälaisia ennakkokäsityksiä norjalaisilla ja muilla pohjoismaalaisilla voi olla suomalaiseen kulttuuriin liittyen. Tarkoituksena on myös, että kuka tahansa tätä opinnäytetyötä lukeva henkilö voi sen antaman tiedon avulla nähdä kokeilemalla kehittämisen ja palvelumuotoilun sovellettavuuden myös organisaatioiden viestinnässä.