Luovuus työyhteisön voimavarana sisäisessä mainostoimistossa: Kuinka luovuutta johdetaan ja miten luoda asiakkaalle lisäarvoa ideointimenetelmällä?
Rautiainen, Enni (2019)
Rautiainen, Enni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720785
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tutkitaan luovuutta ja luovuuden johtamista kohdeorganisaatiossa muotoilun keinoin. Muutosprosessia arvioidaan muutoksen johtamisen teorian avulla. Tarkoituksena on luoda kohdeorganisaation sisäiseen mainostoimistoon luovuutta tukeva kulttuuri eli kehittää luovuutta sisäisen mainostoimiston voimavarana. Hankkeen tavoitteena on kehittämistutkimuksen avulla viedä mainostoimiston työskentelykulttuuri uudelle tasolle. Uudella työskentelymallilla luovan prosessin lopputuloksessa yhdistyvät kohdeorganisaation brändistrategia ja trendihierarkia eli asiakkaille luodaan lisäarvoa ideointimenetelmällä. Konkreettisena lopputuloksena hankkeesta syntyy luovan prosessin työkalupakki.
Luovuuden johtaminen on kompleksista. Luovuutta tutkiessa työelämälähtöisesti voidaan tarkastella työyhteisön luovuuteen vaikuttavia tekijöitä ja luovuuden johtamista. Tärkeitä luovuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat: luottamus ja turvallisuus työyhteisössä, dialogin laatu, yhteinen agenda (esimerkiksi hyvin tehty strategia) ja verkostoituminen (kontaktit yrityksen sisällä ja ulkopuolella). Luovuuden johtaminen koostuu selkeistä tavoitteista, luovuuden koulutuksesta ja luovuustekniikoista. Ideointimenetelmillä voidaan luoda lisäarvoa asiakkaalle työskentelemällä jatkuvan kehittämisen prosessin mukaisesti.
Luovuuden johtaminen on kompleksista. Luovuutta tutkiessa työelämälähtöisesti voidaan tarkastella työyhteisön luovuuteen vaikuttavia tekijöitä ja luovuuden johtamista. Tärkeitä luovuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat: luottamus ja turvallisuus työyhteisössä, dialogin laatu, yhteinen agenda (esimerkiksi hyvin tehty strategia) ja verkostoituminen (kontaktit yrityksen sisällä ja ulkopuolella). Luovuuden johtaminen koostuu selkeistä tavoitteista, luovuuden koulutuksesta ja luovuustekniikoista. Ideointimenetelmillä voidaan luoda lisäarvoa asiakkaalle työskentelemällä jatkuvan kehittämisen prosessin mukaisesti.