Asiakastyytyväisyystutkimus Studio Alex T.
Halme, Jouni (2011)
Halme, Jouni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163265
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä parturi-kampaamo Studio Alex T. palveluihin. Asiakastyytyväisyystutkimuksella haluttiin saada myös ehdotuksia siihen, kuinka yritystä voisi kehittää entistäkin paremmaksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena yrityksen liiketiloissa. Survey-tutkimuksen vastaajamääräksi saatiin yhteensä 72 vastaajaa. Kyselylomakkeella kysyttiin kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot sekä avoimia kysymyksiä. Niiden avulla selvitettiin vastaajien taustatietoja, markkinoinnin kilpailukeinojen onnistumista, ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja tyytyväisyyttä palveluihin, asiakaspalveluun ja hintoihin.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset olivat eduksi parturi-kampaamo Studio Alex T.:lle. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat arvostavat toimeksiantajayrityksen korkeaa ammattitaitoa ja hyvää asiakaspalvelua. Parturi-kampaamon henkilökunta on onnistunut luomaan liikkeeseen omanlaisensa ja rennon ilmapiirin. Kehitysehdotuksiksi muodostui selkeän hinnaston esillepano liikehuoneistoon asiakkaiden nähtäväksi ja kampaamotuolien ergonomian parantaminen. Palvelun hintoihin oltiin myös tyytymättömiä.
Työtä voisi tulevaisuudessa käyttää pohjana uusintakyselylle. Henkilöstölle voisi myös toteuttaa henkilöstötyytyväisyystutkimuksen, jolla saataisiin selville henkilöstön tyytyväisyyden tasoa ja sisäisen markkinoinnin onnistumista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena yrityksen liiketiloissa. Survey-tutkimuksen vastaajamääräksi saatiin yhteensä 72 vastaajaa. Kyselylomakkeella kysyttiin kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot sekä avoimia kysymyksiä. Niiden avulla selvitettiin vastaajien taustatietoja, markkinoinnin kilpailukeinojen onnistumista, ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja tyytyväisyyttä palveluihin, asiakaspalveluun ja hintoihin.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset olivat eduksi parturi-kampaamo Studio Alex T.:lle. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat arvostavat toimeksiantajayrityksen korkeaa ammattitaitoa ja hyvää asiakaspalvelua. Parturi-kampaamon henkilökunta on onnistunut luomaan liikkeeseen omanlaisensa ja rennon ilmapiirin. Kehitysehdotuksiksi muodostui selkeän hinnaston esillepano liikehuoneistoon asiakkaiden nähtäväksi ja kampaamotuolien ergonomian parantaminen. Palvelun hintoihin oltiin myös tyytymättömiä.
Työtä voisi tulevaisuudessa käyttää pohjana uusintakyselylle. Henkilöstölle voisi myös toteuttaa henkilöstötyytyväisyystutkimuksen, jolla saataisiin selville henkilöstön tyytyväisyyden tasoa ja sisäisen markkinoinnin onnistumista.