Livestriimaus ja sen markkinointi
Pitkänen, Toni (2019)
Pitkänen, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720747
Tiivistelmä
Sisällöntuotanto livestriimaus-alustoilla on saavuttanut räjähdysmäisen suosion ja se on kasvamassa perinteisten katselumenetelmien ohi suosiossa. Tämän lisäksi livestriimaus on laajentunut videopelien striimauksesta useisiin uusiin alakategorioihin. Uusimpia alakategorioita ovat ”IRL” joka pitää sisällään erilaisia sisältöjä, jotka eivät välttämättä liity videopeleihin niiden perinteisessä muodossa. Esimerkiksi. ”IRL” alakategoriana toimiva creative, joka keskittyy esimerkiksi kädentaitojen, musiikintuottamisen tai muiden ei peliaiheisten asioiden livestriimaukseen.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään itsetuotetun materiaalin livestriimauksen vaatimuksia ja sitä, miten sisällöntuottajat hyödyntävät sosiaalisen median kanavia markkinoitaessa tuottamaansa materiaalia. Lisäksi tämän työn aikana tutustutaan livestriimauksen käsitteisiin ja yleisimpiin striimauksen alakategorioihin. Opinnäytetyön aikana tutkitaan myös hieman sitä, miten striimaaminen ilmenee esimerkiksi yleisötapahtumissa.
Tutkimusosuudessa hyödynnetään kyselylomaketta, jota levitetään eri kokoisille livestriimaajille. Kyselyn tarkoituksena on selvittää millaisia sosiaalisten medioiden kanavia erikokoiset striimaajat hyödyntävät ja millaista markkinointimateriaalia näissä kanavissa käytetään.
Työn tuloksena syntyy analytiikkaa hyödynnetyistä markkinoinnin keinoista ja palveluista, joita aiheesta kiinnostuneet, eri kokoiset ja eri kategorioiden striimaajat tai sisällön tuottamisesta haaveilevat voivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan, sen kehittämisessä tai suunnittelussa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään itsetuotetun materiaalin livestriimauksen vaatimuksia ja sitä, miten sisällöntuottajat hyödyntävät sosiaalisen median kanavia markkinoitaessa tuottamaansa materiaalia. Lisäksi tämän työn aikana tutustutaan livestriimauksen käsitteisiin ja yleisimpiin striimauksen alakategorioihin. Opinnäytetyön aikana tutkitaan myös hieman sitä, miten striimaaminen ilmenee esimerkiksi yleisötapahtumissa.
Tutkimusosuudessa hyödynnetään kyselylomaketta, jota levitetään eri kokoisille livestriimaajille. Kyselyn tarkoituksena on selvittää millaisia sosiaalisten medioiden kanavia erikokoiset striimaajat hyödyntävät ja millaista markkinointimateriaalia näissä kanavissa käytetään.
Työn tuloksena syntyy analytiikkaa hyödynnetyistä markkinoinnin keinoista ja palveluista, joita aiheesta kiinnostuneet, eri kokoiset ja eri kategorioiden striimaajat tai sisällön tuottamisesta haaveilevat voivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan, sen kehittämisessä tai suunnittelussa.