Terveellinen aamupala : Toiminnallinen ohjaustuokio alakouluikäisille
Olli, Katariina (2019)
Olli, Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620737
Tiivistelmä
Aamupala on yksi päivän kolmesta pääateriasta, ja sitä pidetään niistä tärkeimpänä. Terveellinen aamupala koostuu kuitupitoisista hiilihydraatin lähteistä, proteiinin lähteistä sekä kasviksista, marjoista tai hedelmistä. Myös hyviä rasvan lähteitä ja terveellistä juomaa on hyvä nauttia aamupalalla. Terveellinen aamupala edistää terveyttä ja lisää hyvinvointia. Lisäksi sillä on tutkitusti positiivisia vaikutuksia alakouluikäisen oppimiseen ja keskittymiskykyyn.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Alavieskan yhtenäiskoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa alakouluikäisille terveellisestä aamupalasta ja sen hyödyistä. Tehtävänä oli järjestää aihetta käsittelevä toiminnallinen ohjaustuokio alakoulun toisen luokan oppilaille.
Toiminnallinen ohjaustuokio sai hyvän vastaanoton ja palautteen sekä kohderyhmältä että toimeksiantajalta. Aihe herätti keskustelua ja sai kohderyhmän pohtimaan omia aamupalatottumuksiaan. Toiminnallinen ohjaustuokio opinnäytetyön tuotoksena oli luonteva lähestymistapa kohderyhmän ollessa alakouluikäisiä. Jatkokehittämisideana voisi olla tutkimus siitä, miten aamupalatottumukset muuttuvat ylemmille luokille mennessä, kun lapsi ottaa aamupalasta vastuun itse.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Alavieskan yhtenäiskoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa alakouluikäisille terveellisestä aamupalasta ja sen hyödyistä. Tehtävänä oli järjestää aihetta käsittelevä toiminnallinen ohjaustuokio alakoulun toisen luokan oppilaille.
Toiminnallinen ohjaustuokio sai hyvän vastaanoton ja palautteen sekä kohderyhmältä että toimeksiantajalta. Aihe herätti keskustelua ja sai kohderyhmän pohtimaan omia aamupalatottumuksiaan. Toiminnallinen ohjaustuokio opinnäytetyön tuotoksena oli luonteva lähestymistapa kohderyhmän ollessa alakouluikäisiä. Jatkokehittämisideana voisi olla tutkimus siitä, miten aamupalatottumukset muuttuvat ylemmille luokille mennessä, kun lapsi ottaa aamupalasta vastuun itse.