"Aika hyvä kylpylä" : sosiaalinen media osana matkailijan tiedonhankintaa ja -jakamista
Wallin, Hanne (2011)
Wallin, Hanne
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163209
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on puhuttu paljon ja etenkin nuorten aikuisten joukossa siitä on tulossa yksi suosituimmista tiedonhakukanavista. Blogit, keskustelupalstat ja foorumit avaavat mahdollisuuden vuorovaikuttaa aivan tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Matkailualalla tunnettuja sosiaalisen median sivustoja ovat muun muassa tripadvisor.com, tripsay.com sekä hotellivarauksia välittävä booking.com.
Opinnäytetyö tutkii, kuinka paljon sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen ja käytetäänkö sosiaalista mediaa tiedonhaun tukena kylpylähotellipalveluja valittaessa. Vastapainoksi opinnäytetyössä tehtiin myös narratiivinen tutkimus eli tutkittiin jo olemassa olevia kuluttajakokemuksia: millaista palautetta kylpylähotelleista annetaan, mitkä teemat palautteissa toistuu ja millainen kylpyläasiakas antaa palautetta käyttäen apunaan sosiaalista mediaa. Työn toimeksiantaja on ILIS-hanke ja tutkimuskohteeksi on rajattu Suomessa toimivat Holiday Club –kylpylähotellit.
Narratiivista tutkimusta varten aineisto kerättiin Booking.comin asiakaspalautepalstalta. Kerätty palaute jaettiin kolmeen teemaryhmään, jotka nousivat esiin Holiday Club –kylpylähotellien asiakaslupaukseen peilaten.
Sosiaalisen median vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen tutkittiin verkkokyselyllä, jonka internet-linkkiä jaettiin facebook.com –sivuston kautta. Vastaajia kyselyyn saatiin 79 kappaletta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että sosiaalinen media on kuluttajien puolesta melko käytetty tiedonhakukanava ja sillä on jonkin verran vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen kylpylähotellipalveluja valittaessa. Kuitenkin sosiaalista mediaa enemmän ratkaisee esimerkiksi kanta-asiakkuus, ystävien suositukset sekä hinta.
Narratiivisen tutkimuksen tuloksista voi huomata, että Holiday Club –kylpylähotellit ovat melko hyvin onnistuneet asiakaslupauksessaan. Pääsääntöisesti kylpylähotelleja pidetään mukavina lomanviettopaikkoina, joista löytyy runsaasti aktiviteetteja koko perheelle. Ulkomaalaisten vastaajien palautteista kuitenkin kävi ilmi, että varsinkin ravintolapalveluissa paikallisuus ja suomalaisuuden näkyminen toisi huomattavaa lisäarvoa kylpylälomalle.
Opinnäytetyö tutkii, kuinka paljon sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen ja käytetäänkö sosiaalista mediaa tiedonhaun tukena kylpylähotellipalveluja valittaessa. Vastapainoksi opinnäytetyössä tehtiin myös narratiivinen tutkimus eli tutkittiin jo olemassa olevia kuluttajakokemuksia: millaista palautetta kylpylähotelleista annetaan, mitkä teemat palautteissa toistuu ja millainen kylpyläasiakas antaa palautetta käyttäen apunaan sosiaalista mediaa. Työn toimeksiantaja on ILIS-hanke ja tutkimuskohteeksi on rajattu Suomessa toimivat Holiday Club –kylpylähotellit.
Narratiivista tutkimusta varten aineisto kerättiin Booking.comin asiakaspalautepalstalta. Kerätty palaute jaettiin kolmeen teemaryhmään, jotka nousivat esiin Holiday Club –kylpylähotellien asiakaslupaukseen peilaten.
Sosiaalisen median vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen tutkittiin verkkokyselyllä, jonka internet-linkkiä jaettiin facebook.com –sivuston kautta. Vastaajia kyselyyn saatiin 79 kappaletta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että sosiaalinen media on kuluttajien puolesta melko käytetty tiedonhakukanava ja sillä on jonkin verran vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen kylpylähotellipalveluja valittaessa. Kuitenkin sosiaalista mediaa enemmän ratkaisee esimerkiksi kanta-asiakkuus, ystävien suositukset sekä hinta.
Narratiivisen tutkimuksen tuloksista voi huomata, että Holiday Club –kylpylähotellit ovat melko hyvin onnistuneet asiakaslupauksessaan. Pääsääntöisesti kylpylähotelleja pidetään mukavina lomanviettopaikkoina, joista löytyy runsaasti aktiviteetteja koko perheelle. Ulkomaalaisten vastaajien palautteista kuitenkin kävi ilmi, että varsinkin ravintolapalveluissa paikallisuus ja suomalaisuuden näkyminen toisi huomattavaa lisäarvoa kylpylälomalle.