Akkujärjestelmän suorituskyky- ja kunnonvalvontatestaukset
Karttunen, Erkki (2019)
Karttunen, Erkki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420600
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Cargotec Oy:n rakentamaa 17 kWh:n Li-ion-akkuteknologialla toteutettua energiavarastoa, joka liittyy Pirkanmaan liiton rahoittamaan EAKR-hankkeeseen ”Energian varastointiratkaisut osana uusiutuvan sähköenergian optimoitua käyttöä”. Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa kyseinen energiavarasto käyttöön. Lisäksi tarkoituksena oli dokumentoida akkujärjestelmää sekä käytettyä mittauslaitteistoa ja tehdä purku- ja lataustestejä akkujärjestelmällä.
Opinnäytetyössä on aluksi kerrottu teoriaa liittyen litiumioniakkuihin, akuston hallintajärjestelmiin ja akuston hallintajärjestelmien käyttämään CAN-väylään. Sen jälkeen on kerrottu tietoja työssä käytetystä energiavarastosta, sekä käyttöönottoon ja mittauksiin liittyvistä kytkennöistä. Lopuksi on kerrottu akkujärjestelmälle tehdyistä purku- ja lataustesteistä, joista saatiin erilaisia ajan suhteen olevia kuvaajia. Lisäksi purku- ja lataustestien jälkeen vertailtiin akkujärjestelmässä olevien yksittäisten akkujen jännitteitä.
Akkujärjestelmä saatiin Tampereen ammattikorkeakoulun sähkövoimatekniikan laboratoriossa toimimaan siten, että sitä voidaan ladata ja purkaa manuaalisesti käsin. Mittaustulokset tehdyistä lataus- ja purkutestistä olivat odotetunlaisia lataus- ja purkukäyrien osalta, mutta vertailtaessa yksittäisten akkujen jännitteitä testien jälkeen, osassa akuissa jännite oli muita alhaisempi. Selvitettäväksi jää vielä, että mitä tietoja akkujärjestelmän väylältä voidaan lukea, ja millaisella laitteistolla se kätevimmin onnistuu. Lisäksi tarvitsee selvittää, että kuinka akkujärjestelmän lataamista ja purkamista voitaisiin ohjelmoitavalla logiikalla automatisoida.
Opinnäytetyössä on aluksi kerrottu teoriaa liittyen litiumioniakkuihin, akuston hallintajärjestelmiin ja akuston hallintajärjestelmien käyttämään CAN-väylään. Sen jälkeen on kerrottu tietoja työssä käytetystä energiavarastosta, sekä käyttöönottoon ja mittauksiin liittyvistä kytkennöistä. Lopuksi on kerrottu akkujärjestelmälle tehdyistä purku- ja lataustesteistä, joista saatiin erilaisia ajan suhteen olevia kuvaajia. Lisäksi purku- ja lataustestien jälkeen vertailtiin akkujärjestelmässä olevien yksittäisten akkujen jännitteitä.
Akkujärjestelmä saatiin Tampereen ammattikorkeakoulun sähkövoimatekniikan laboratoriossa toimimaan siten, että sitä voidaan ladata ja purkaa manuaalisesti käsin. Mittaustulokset tehdyistä lataus- ja purkutestistä olivat odotetunlaisia lataus- ja purkukäyrien osalta, mutta vertailtaessa yksittäisten akkujen jännitteitä testien jälkeen, osassa akuissa jännite oli muita alhaisempi. Selvitettäväksi jää vielä, että mitä tietoja akkujärjestelmän väylältä voidaan lukea, ja millaisella laitteistolla se kätevimmin onnistuu. Lisäksi tarvitsee selvittää, että kuinka akkujärjestelmän lataamista ja purkamista voitaisiin ohjelmoitavalla logiikalla automatisoida.