Recognizing and sharing global competence: Case SeAMK’s process for outgoing students
Välimäki, Tiina (2019)
Välimäki, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420617
Tiivistelmä
Vuosittain noin 300 SeAMKin opiskelijaa suorittaa osan opinnoistaan tai harjoittelun ulkomailla. Aiempi vaihtoon lähtevän opiskelijan prosessi ei sisältänyt työkaluja vaihdon aikana saavutetun osaamisen tunnistamiseen tai jakamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vaihtoon lähtevän opiskelijan prosessia siten, että vaihdon aikana saavutetut taidot ja osaaminen voitaisiin tunnistaa ja saada jaettua osaksi SeAMKin osaamispääomaa. Työn ensimmäinen tavoite oli arvioida sekä opiskelijaliikkuvuuksien että SeAMKin vaihtoon lähtevän opiskelijan prosessin nykytila. Toisena tavoitteena oli määritellä kehittämistarpeet. Kolmas tavoite oli kehittää prosessiin työkaluja, joilla voidaan tunnistaa ja jakaa vaihdosta kertynyttä osaamista. Neljäs tavoite oli pilotoida uudet työkalut ja arvioida niitä kerätyn palautteen perusteella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy osaamispääoman ja globaalin kompetenssin käsitteisiin. Tutkimusmetodina oli toimintatutkimus, ja tutkimus toteutettiin järjestämällä tapaamisia ja työpajoja vaihtoon lähteville opiskelijoille prosessin eri vaiheissa ja keräämällä näistä palautetta. Prosessia kehitettiin edelleen saadun palautteen perusteella.
Prosessiin kehitettiin useita uusia toimintoja, kuten säännölliset tapaamiset vaihtoon lähteville opiskelijoille ennen ja jälkeen vaihdon, lukukausittain toistuvat Study Abroad -messut, Facebook-ryhmä vaihtoon lähteville opiskelijoille sekä intranetin päivitys vaihtoon lähtevän opiskelijan osalta. Kehittämisprosessin tuloksena voi todeta, että uudet toimintatavat auttavat ulkomailla saavutetun osaamisen tunnistamisessa ja jakamisessa SeAMKissa. Annually, about 300 SeAMK students study or do their practical training abroad. The previous process of the outgoing student did not include tools or methods to recognize or share the skills students achieve during their exchange.
The aim of this thesis was to develop SeAMK’s process for outgoing students to better recognize and share the skills and competence, i.e., intellectual capital, developed during the student’s exchange abroad, and to integrate it into the intellectual capital of the organization. The first objective was to analyse the current state of student exchanges and the structure of the process for outgoing students at SeAMK. The second objective was to define the development needs. The third objective was to develop new tools and methods for the process and, finally, the fourth objective was to pilot and evaluate those tools and methods through the feedback collected.
The thesis framework is based on the concepts of intellectual capital and global mindset. The methodology used was action-based research, and the study was conducted through meetings, workshops and feedback collected from outgoing students. The process was further developed based on the collected feedback and re-evaluated.
Several improvements were made to the process. The new elements in the process are regular meetings with outgoing students before and after their exchange, a Study Abroad Fair arranged every semester, a Facebook group, and an update of the intranet to meet outgoing students’ needs. As a result of the development process, it can be concluded that the new tools and methods in the process for outgoing students of SeAMK help to recognize and share the skills and competence achieved during the exchange.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vaihtoon lähtevän opiskelijan prosessia siten, että vaihdon aikana saavutetut taidot ja osaaminen voitaisiin tunnistaa ja saada jaettua osaksi SeAMKin osaamispääomaa. Työn ensimmäinen tavoite oli arvioida sekä opiskelijaliikkuvuuksien että SeAMKin vaihtoon lähtevän opiskelijan prosessin nykytila. Toisena tavoitteena oli määritellä kehittämistarpeet. Kolmas tavoite oli kehittää prosessiin työkaluja, joilla voidaan tunnistaa ja jakaa vaihdosta kertynyttä osaamista. Neljäs tavoite oli pilotoida uudet työkalut ja arvioida niitä kerätyn palautteen perusteella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy osaamispääoman ja globaalin kompetenssin käsitteisiin. Tutkimusmetodina oli toimintatutkimus, ja tutkimus toteutettiin järjestämällä tapaamisia ja työpajoja vaihtoon lähteville opiskelijoille prosessin eri vaiheissa ja keräämällä näistä palautetta. Prosessia kehitettiin edelleen saadun palautteen perusteella.
Prosessiin kehitettiin useita uusia toimintoja, kuten säännölliset tapaamiset vaihtoon lähteville opiskelijoille ennen ja jälkeen vaihdon, lukukausittain toistuvat Study Abroad -messut, Facebook-ryhmä vaihtoon lähteville opiskelijoille sekä intranetin päivitys vaihtoon lähtevän opiskelijan osalta. Kehittämisprosessin tuloksena voi todeta, että uudet toimintatavat auttavat ulkomailla saavutetun osaamisen tunnistamisessa ja jakamisessa SeAMKissa.
The aim of this thesis was to develop SeAMK’s process for outgoing students to better recognize and share the skills and competence, i.e., intellectual capital, developed during the student’s exchange abroad, and to integrate it into the intellectual capital of the organization. The first objective was to analyse the current state of student exchanges and the structure of the process for outgoing students at SeAMK. The second objective was to define the development needs. The third objective was to develop new tools and methods for the process and, finally, the fourth objective was to pilot and evaluate those tools and methods through the feedback collected.
The thesis framework is based on the concepts of intellectual capital and global mindset. The methodology used was action-based research, and the study was conducted through meetings, workshops and feedback collected from outgoing students. The process was further developed based on the collected feedback and re-evaluated.
Several improvements were made to the process. The new elements in the process are regular meetings with outgoing students before and after their exchange, a Study Abroad Fair arranged every semester, a Facebook group, and an update of the intranet to meet outgoing students’ needs. As a result of the development process, it can be concluded that the new tools and methods in the process for outgoing students of SeAMK help to recognize and share the skills and competence achieved during the exchange.