Tien päällysrakenteen kuormituskestävyyden mitoitus sekä kantavuus- ja tiiviysmittaukset
Neitola, Ville (2019)
Neitola, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420572
Tiivistelmä
Liikennevirasto on julkaissut uuden Tierakenteen suunnittelu -ohjeen vuonna 2018. Onko uuteen suunnitteluohjeeseen tullut muutoksia kuormituskestävyysmitoituksen näkökulmasta, joilla pyritään vastaamaan tierakenteeseen kohdistuvien ilmasto- ja liikennerasitusten kasvuun? Opinnäytetyö tehdään toimeksiannosta Tähtiranta Infra Oy:lle. Toimeksiantajan toiveena on saada tietoa uudesta Tierakenteen suunnittelu -ohjeesta sekä erilaisista kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmistä infrarakentamisessa.
Opinnäytetyössä esitellään tien päällysrakenteen kuormituskestävyysmitoitus sekä selvitetään mitoitusprosessin eroavaisuudet vanhan ja uuden suunnitteluohjeen välillä. Lisäksi kootaan yhteen infrarakentamisen laadunvalvonnan kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmät. Tavoitteet pyritään saavuttamaan kirjallisuustutkimuksella perehtymällä suunnitteluohjeisiin ja yleisiin laatuvaatimuksiin. Lähdemateriaalina käytetään myös geotekniikan alan kirjallisuutta ja tutkimusmateriaalia sekä laitevalmistajilta saatavaa tuotetietoa.
Tien päällysrakenteen kuormituskestävyysmitoituksen näkökulmasta uudessa suunnitteluohjeessa on reagoitu tierakenteiden rasitusten kasvuun tarkentamalla mitoituksen lähtötiedoksi tarvittavan kuormituskertaluvun ja kuormitusluokan määritystä. Kuormituskestävyysmitoitus toteutetaan Odemarkin kaavan avulla. Infrarakentamisessa rakenteelle asetetaan kantavuus- ja tiiviysvaatimukset, joiden täyttyminen todennetaan mittauksin. Mittausmenetelmän valinta tulee tehdä huolellisesti, riippuen tutkittavan maarakenteen ominaisuuksista, jotta mittaustulos on luotettava. Käytetyimmät kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmät ovat levykuormituskoe ja pudotuspainolaitteet.
Opinnäytetyössä esitellään tien päällysrakenteen kuormituskestävyysmitoitus sekä selvitetään mitoitusprosessin eroavaisuudet vanhan ja uuden suunnitteluohjeen välillä. Lisäksi kootaan yhteen infrarakentamisen laadunvalvonnan kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmät. Tavoitteet pyritään saavuttamaan kirjallisuustutkimuksella perehtymällä suunnitteluohjeisiin ja yleisiin laatuvaatimuksiin. Lähdemateriaalina käytetään myös geotekniikan alan kirjallisuutta ja tutkimusmateriaalia sekä laitevalmistajilta saatavaa tuotetietoa.
Tien päällysrakenteen kuormituskestävyysmitoituksen näkökulmasta uudessa suunnitteluohjeessa on reagoitu tierakenteiden rasitusten kasvuun tarkentamalla mitoituksen lähtötiedoksi tarvittavan kuormituskertaluvun ja kuormitusluokan määritystä. Kuormituskestävyysmitoitus toteutetaan Odemarkin kaavan avulla. Infrarakentamisessa rakenteelle asetetaan kantavuus- ja tiiviysvaatimukset, joiden täyttyminen todennetaan mittauksin. Mittausmenetelmän valinta tulee tehdä huolellisesti, riippuen tutkittavan maarakenteen ominaisuuksista, jotta mittaustulos on luotettava. Käytetyimmät kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmät ovat levykuormituskoe ja pudotuspainolaitteet.