Viestintä päiväkodin ja hoitolasten vanhempien välillä: Opinnäytetyö Kauhajoen kaupungin päiväkoteihin
Iso-Koivisto, Mervi; Hannula, Roosa-Mari (2019)
Iso-Koivisto, Mervi
Hannula, Roosa-Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin ja hoitolasten vanhempien välistä viestintää. Työssä tarkasteltiin, miten vanhemmat kokivat viestinnän toimivuuden sekä viestintään mahdollisesti liittyvät haasteet. Tarkasteluun otettiin mukaan myös päiväkodin työntekijöiden vastaavat viestintäkokemukset. Opinnäytetyön tarkoituksena oli paitsi tutkia molempien osapuolien viestintäkeinot- ja taidot, myös selvittää miten kasvatuskumppanuutta voidaan tukea viestinnän keinoin. Opinnäytetyön aikana toteutetun kyselyn toivottiin antavan myös ideoita ja kehittämisehdotuksia päiväkodeille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kasvatuskumppanuutta ja varhaiskasvatusta sekä erilaisia viestintätapoja ja -sisältöjä päiväkodin arjessa. Aineisto kerättiin Kauhajoen kaupungin kahdesta päiväkodista, Filppulan ja Aron päiväkodista kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeet sisälsivät pääasiassa strukturoituja kysymyksiä ja näiden lisäksi myös avoimia kysymyksiä. Päiväkotien henkilökunnalle ja vanhemmille suunniteltiin erilliset kyselylomakkeet. Päiväkotityöntekijöiden vastausprosentti oli 48 ja vanhempien 52. Vastaukset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä havaintomatriisia ja aineiston kvantifiointia hyödyntäen.
Kyselyn tuloksia analysoitaessa voitiin todeta, että viestintä päiväkodin ja kodin välillä on pääosin molempia osapuolia tyydyttävää. Eri viestintäsovelluksien käytössä koettiin haasteita ja niiden kehittämistä toivoivat sekä vanhemmat että päiväkotientyöntekijät. Viestintää koskevia kehittämisideoita esittivät ensisijaisesti vanhemmat. He myös halusivat tietää enemmän muun muassa hoitopäivien sisällöstä ja sujuvuudesta. Työntekijät puolestaan kokivat haasteena Muksunetin matalan käyttöprosentin vanhempien osalta. Muksunetti on Kauhajoen varhaiskasvatuksen käytössä oleva viestintäkanava.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kasvatuskumppanuutta ja varhaiskasvatusta sekä erilaisia viestintätapoja ja -sisältöjä päiväkodin arjessa. Aineisto kerättiin Kauhajoen kaupungin kahdesta päiväkodista, Filppulan ja Aron päiväkodista kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeet sisälsivät pääasiassa strukturoituja kysymyksiä ja näiden lisäksi myös avoimia kysymyksiä. Päiväkotien henkilökunnalle ja vanhemmille suunniteltiin erilliset kyselylomakkeet. Päiväkotityöntekijöiden vastausprosentti oli 48 ja vanhempien 52. Vastaukset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä havaintomatriisia ja aineiston kvantifiointia hyödyntäen.
Kyselyn tuloksia analysoitaessa voitiin todeta, että viestintä päiväkodin ja kodin välillä on pääosin molempia osapuolia tyydyttävää. Eri viestintäsovelluksien käytössä koettiin haasteita ja niiden kehittämistä toivoivat sekä vanhemmat että päiväkotientyöntekijät. Viestintää koskevia kehittämisideoita esittivät ensisijaisesti vanhemmat. He myös halusivat tietää enemmän muun muassa hoitopäivien sisällöstä ja sujuvuudesta. Työntekijät puolestaan kokivat haasteena Muksunetin matalan käyttöprosentin vanhempien osalta. Muksunetti on Kauhajoen varhaiskasvatuksen käytössä oleva viestintäkanava.