Myyntilaskutusprosessin kehittäminen. Case Musan Salama Ry
Toiviainen, Carita (2019)
Toiviainen, Carita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820294
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli Musan Salama ry:n myyntilaskutusprosessin kehittäminen. Toimeksiantaja on urheiluseura, jonka lajivalikoimaan kuuluvat jalkapallo ja futsal. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää ja kuvata kohdeorganisaation myyntilaskutusprosessin nykytilanne sekä tuottaa kehittämisideoita kohdeorganisaatiolle myyntilaskutusprosessin parantamiseksi. Lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli luoda ohjeet myyntilaskutusprosessista ja laskutusjärjestelmän toiminnallisuuksista seuran toimihenkilöille. Kehittämistyön viitekehys pohjautui prosessin kehittämiseen, liiketoimintaprosesseihin, taloushallinnon prosesseihin ja kohdeorganisaation nykytilanteen selvittämiseen. Kehittämistyön lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, sillä kehittämistyön tuotoksena syntyy myyntilaskutusprosessin prosessikaavio sekä ohjeet myyntilaskutusprosessista ja laskutusjärjestelmän toiminnallisuuksista seuran toimihenkilöille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, mutta tutkimus sisälsi myös kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Kehittämistyön tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen avulla, joiden perusteella kuvattiin kohdeorganisaation myyntilaskutusprosessin nykytilanne sanallisesti ja laadittiin nykytilanteesta prosessikaavio. Tämän jälkeen analysoitiin prosessin kehityskohteet. Haastattelujen tueksi tehtiin kyselytutkimus kohdeorganisaatiossa myyntilaskuja tekeville henkilöille. Kyselyn avulla kerättiin tietoa laskutusjärjestelmän käyttökokemuksista ja mahdollisista kehityskohteista. Tiedonkeruumenetelmien avulla kohdeorganisaation myyntilaskutusprosessista nousi esille muutamia kehityskohteita. Perintäprosessin parantaminen nousi selkeäksi kehityskohteeksi. Toinen kehityskohde liittyi laskun muodostamisen yhtenäistämiseen sekä selkeisiin toiminta- että työohjeisiin. Lisäksi raportointi ja sen tuottaminen kaipasivat kustannustehokkaampaa toimintaa. Näiden lisäksi esille nousi myös muita pienempiä kehityskohteita. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin myyntilaskutusprosessin kehitysehdotukset.