Development of regular liner trafiic between Hanko and Paldiski through truck drivers satisfaction survey : Case: DFDS and ferry Sailor
Kerzheneva, Dania (2019)
Kerzheneva, Dania
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520223
Tiivistelmä
Regular liner sea traffic is an important part of intermodal transportation in Europe. Due to geographical position, a great part of Finnish import and export goes through the sea. When the Sulfur Directive came into force on the 1st of January 2015, The Port of Hanko is the southernmost port in Finland, got good cost and environmental benefits due to the shortest sea voyage to other Europe Ports.
This thesis explores the development possibilities for regular liner traffic between The Hanko Western Harbour in Finland and The Paldiski Northern Port in Estonia. The focus of the study is on the trucks and semi-trailers, which are transported on the ropax ferry Sailor. The aim is to examine how drivers satisfy with the Hanko–Paldiski route and identify ways to develop the service.
The thesis is commissioned by logistics company and port agent Oy Victor Ek Ab with the consent of Hanko–Paldiski route operator freight shipping company DFDS. This study is made by qualitative-quantitative method where are used statistical data from secondary sources and primary data from interviews of drivers.
The theoretical part consists of the analysis of Finnish sea traffic statistics. The implementation of this study is made by conducting a customer satisfaction survey and processing its results. The survey was made in an interview form.
The results of the survey were described to DFDS General Operations Manager. The route problems from the perspective of truck drivers were interesting and unknown for the shipping company. Säännöllinen merilinjaliikenne on tärkeä osa intermodaalikuljetusta Euroopassa. Suomen maantieteellisen sijainnin vuoksi suurin osa maan tuonnista ja viennistä kulkee meritse. Hangon satama on Suomen eteläisin satama. Kun 1.1.2015 Rikkidirektiivi tuli voimaan, Hangon satama sai hyviä kustannus- ja ympäristöhyötyjä lyhyimmän merimatkan vuoksi verrattuna muihin Euroopan satamiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Suomen Hangon Länsisataman ja Viron Paldiskin Pohjoissataman välillä olevaa säännöllistä merilinjaliikenteen kehitysmahdollisuutta. Tutkimuksessa keskitytään kuorma-autoihin ja puoliperävaunuihin, joita kuljetetaan ropax aluksella Sailor. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka tyytyväisiä kuljettajat ovat HankoPaldiski reittiin ja löytää kehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön toimeksiantajat ovat logistiikkayritys ja satama-agentti Oy Victor Ek Ab ja HankoPaldiski reittin operaattori DFDS. Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää, eli käsitellään tilastotietoja sekundaarilähteistä ja kuljettajien haastatteluista.
Teoreettinen osa tutkimuksesta koostuu Suomen meriliikenteen tilastojen analyysistä. Tutkimusta toteutettiin suorittamalla asiakastyytyväisyyskysely ja käsittelemällä sen tuloksia. Kysely tehtiin haastattelun muodossa.
Kyselyn tulokset ovat nyt tiedossa DFDS operatiiviselle päällikölle. Reitin ongelmat rekkakuljettajien näkökulmasta ovat mielenkiintoisia ja olleet tuntemattomia varustamolle.
This thesis explores the development possibilities for regular liner traffic between The Hanko Western Harbour in Finland and The Paldiski Northern Port in Estonia. The focus of the study is on the trucks and semi-trailers, which are transported on the ropax ferry Sailor. The aim is to examine how drivers satisfy with the Hanko–Paldiski route and identify ways to develop the service.
The thesis is commissioned by logistics company and port agent Oy Victor Ek Ab with the consent of Hanko–Paldiski route operator freight shipping company DFDS. This study is made by qualitative-quantitative method where are used statistical data from secondary sources and primary data from interviews of drivers.
The theoretical part consists of the analysis of Finnish sea traffic statistics. The implementation of this study is made by conducting a customer satisfaction survey and processing its results. The survey was made in an interview form.
The results of the survey were described to DFDS General Operations Manager. The route problems from the perspective of truck drivers were interesting and unknown for the shipping company.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Suomen Hangon Länsisataman ja Viron Paldiskin Pohjoissataman välillä olevaa säännöllistä merilinjaliikenteen kehitysmahdollisuutta. Tutkimuksessa keskitytään kuorma-autoihin ja puoliperävaunuihin, joita kuljetetaan ropax aluksella Sailor. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka tyytyväisiä kuljettajat ovat HankoPaldiski reittiin ja löytää kehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön toimeksiantajat ovat logistiikkayritys ja satama-agentti Oy Victor Ek Ab ja HankoPaldiski reittin operaattori DFDS. Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää, eli käsitellään tilastotietoja sekundaarilähteistä ja kuljettajien haastatteluista.
Teoreettinen osa tutkimuksesta koostuu Suomen meriliikenteen tilastojen analyysistä. Tutkimusta toteutettiin suorittamalla asiakastyytyväisyyskysely ja käsittelemällä sen tuloksia. Kysely tehtiin haastattelun muodossa.
Kyselyn tulokset ovat nyt tiedossa DFDS operatiiviselle päällikölle. Reitin ongelmat rekkakuljettajien näkökulmasta ovat mielenkiintoisia ja olleet tuntemattomia varustamolle.