Eläköön elämyksellisyys
Sytelä, Hanna (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116569
Tiivistelmä
Kyselytutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa selvää muskariopetuksessa käytettävistä visuaalisista opetuskeinoista, niiden hyödyistä ja mahdollisuuksista muskariopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka tärkeää on käyttää visuaalisuutta hyödyksi opetuksessa ja kuinka paljon erilaisia keinoja on olemassa.
Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä muskarin visuaalisuus on, minkälaisia visuaalisia keinoja muskarissa voi käyttää, mikä merkitys visuaalisuudella on ja millä tavoin se vaikuttaa lapsen oppimiseen. Tietoperustaa etsittiin alan kirjallisuudesta, verkkoartikkeleista ja opinnäytetöistä. Teoriassa kerrotaan muun muassa aisteista, erilaisista oppijoista, draama- ja kuvataidekasvatuksesta sekä visuaalisista oheismateriaaleista. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli kyselytutkimus. Kysely suunniteltiin ja lähetettiin varhaismusiikkikasvatusalan opiskelijoille, valmistuneille, koulutuksen opettajille ja työelämässä oleville opettajille. Vastaukset tukivat vahvasti tietoperustaa, johon tutkimus pohjautui.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä tänä päivänä on yhä enemmän erilaisia oppijoita, joten nämä keinot voivat olla hyödyksi myös opettajille, jotka pohtivat, kuinka saada lapset keskittymään ja oppimaan. Kyselyn vastauksista kävi ilmi hyviä perusteluja, miten paljon visuaalisista keinoista voi olla hyötyä ja miksi niitä tulisi käyttää, vaikka se vaatisikin opettajalta enemmän panostamista. Muskariopetuksessa tulisi painottaa elämyksellisyyttä.
Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä muskarin visuaalisuus on, minkälaisia visuaalisia keinoja muskarissa voi käyttää, mikä merkitys visuaalisuudella on ja millä tavoin se vaikuttaa lapsen oppimiseen. Tietoperustaa etsittiin alan kirjallisuudesta, verkkoartikkeleista ja opinnäytetöistä. Teoriassa kerrotaan muun muassa aisteista, erilaisista oppijoista, draama- ja kuvataidekasvatuksesta sekä visuaalisista oheismateriaaleista. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli kyselytutkimus. Kysely suunniteltiin ja lähetettiin varhaismusiikkikasvatusalan opiskelijoille, valmistuneille, koulutuksen opettajille ja työelämässä oleville opettajille. Vastaukset tukivat vahvasti tietoperustaa, johon tutkimus pohjautui.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä tänä päivänä on yhä enemmän erilaisia oppijoita, joten nämä keinot voivat olla hyödyksi myös opettajille, jotka pohtivat, kuinka saada lapset keskittymään ja oppimaan. Kyselyn vastauksista kävi ilmi hyviä perusteluja, miten paljon visuaalisista keinoista voi olla hyötyä ja miksi niitä tulisi käyttää, vaikka se vaatisikin opettajalta enemmän panostamista. Muskariopetuksessa tulisi painottaa elämyksellisyyttä.