Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen ja arviointi verenpainetautia sairastavan potilaan hoitotyössä
Huuskonen, Emilia (2019)
Huuskonen, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102020063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102020063
Tiivistelmä
Kohonnut verenpaine on maailmanlaajuisesti merkittävin terveitä elinvuosia vähentävä riskitekijä ja aiheuttaa vuosittain noin 9,4 miljoonaa kuolemaa. Suomessa noin kahdella miljoonalla aikuisikäisistä on kohonnut verenpaine ja vain joka viidennen verenpaine on ihannetasolla. Verenpainesairauksien hoito on kehittynyt Suomessa potilaan ohjauksen ja motivoinnin myötä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Yleissairaanhoitaja (180 op)- hanketta. Opinnäytetyö käsittelee sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista verenpainetautia sairastavan potilaan hoitotyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijan osaamisalueet verenpainetautia sairastavan potilaan kliinisessä hoitotyössä, sekä miten sairaanhoitajaopiskelijan osaamista voidaan arvioida. Tavoitteena oli tuoda uusia ehdotuksia sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointiin, joita voitaisiin ottaa käytäntöön hoitoalalla tulevaisuudessa. Työhön kehitettiin potilastapaus-tehtävä ja simulaatiotilanne osaamisen arviointiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi sairaanhoitajaopiskelijan valmistautuminen verenpaineen mittaamiseen, manuaalinen verenpaineen mittaus, lääkehoidon osaaminen, verenpainetautia sairastavan potilaan ohjaaminen sekä sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointi. Sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointia mitataan potilastapaus tehtävässä ja simulaatiotilanteessa, jotka sisältävät verenpainetautia sairastavan potilaan kokonaisvaltaisen hoidon. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena kirjallisuusperustaisella menetelmällä. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonlähteinä Cinahl Complete, PubMed, Käypä hoito ja Duodecim tietokantoja.
Tuloksista käy ilmi, että sairaanhoitajaopiskelija vastaa kokonaisvaltaisesti verenpainetautia sairastavan potilaan hoidossa oikeaoppisesta verenpaineen mittaamisesta, verenpainetuloksien tulkinnasta sekä potilaan ohjauksesta. Elämäntapaohjauksella on suuri merkitys hypertensiota sairastavan potilaan hoidossa. Sairaanhoitajaopiskelija motivoi ja kannustaa potilasta potilaslähtöisesti. Hypertension is the most important risk factor for reducing healthy life years worldwide and causes about 9.4 million deaths annually. In Finland, about two million adults have high blood pressure and only one of fives’ blood pressure is at an ideal level. Treatment of hypertension has developed in Finland with patient guidance and motivation.
This bachelor’s thesis is part of a project, which deals with the clinical knowledge of a nursing student in hypertension patients nursing. The purpose of the thesis was to find out the skills of a nursing student in clinical nursing and how to assess the skills of a nursing student. The aim was to introduce new proposals for the assessment of nursing student skills that could be implemented in University of applied Sciences in the future. A case-task and simulation situation was created for the assessment of competence.
The thesis examines the clinical competence of a nursing student, manual measurement of blood pressure, expertise in drug therapy, patient guidance and assessment of student competence. The assessment of nurse student competence is measured in a case-task and simulation situation, which includes the comprehensive treatment of a hypertensive patient.
In the Bachelor's thesis, the preparation of the student to measure blood pressure, manual blood pressure measurement, knowledge of the medical treatment, control of the patient with a blood pressure disease and the student's Competence assessment. The assessment of the student's skills is measured in the Patient case task and in the simulation situation, which includes holistic treatment for the patient suffering from hypertension. The final thesis was conducted in a qualitative, literary method. The thesis has been used as sources of information Cinahl Complete, PubMed, current treatment and DUODECIM databases.
The results show that the nursing student is fully responsible for the correct treatment of hypertension, correct interpretation of blood pressure results and guidance in the treatment of hypertensive patients. Lifestyle guidance is of great importance in the treatment of a patient with hypertension. The nurse student motivates and encourages the patient as patient-oriented.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Yleissairaanhoitaja (180 op)- hanketta. Opinnäytetyö käsittelee sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista verenpainetautia sairastavan potilaan hoitotyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijan osaamisalueet verenpainetautia sairastavan potilaan kliinisessä hoitotyössä, sekä miten sairaanhoitajaopiskelijan osaamista voidaan arvioida. Tavoitteena oli tuoda uusia ehdotuksia sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointiin, joita voitaisiin ottaa käytäntöön hoitoalalla tulevaisuudessa. Työhön kehitettiin potilastapaus-tehtävä ja simulaatiotilanne osaamisen arviointiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi sairaanhoitajaopiskelijan valmistautuminen verenpaineen mittaamiseen, manuaalinen verenpaineen mittaus, lääkehoidon osaaminen, verenpainetautia sairastavan potilaan ohjaaminen sekä sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointi. Sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointia mitataan potilastapaus tehtävässä ja simulaatiotilanteessa, jotka sisältävät verenpainetautia sairastavan potilaan kokonaisvaltaisen hoidon. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena kirjallisuusperustaisella menetelmällä. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonlähteinä Cinahl Complete, PubMed, Käypä hoito ja Duodecim tietokantoja.
Tuloksista käy ilmi, että sairaanhoitajaopiskelija vastaa kokonaisvaltaisesti verenpainetautia sairastavan potilaan hoidossa oikeaoppisesta verenpaineen mittaamisesta, verenpainetuloksien tulkinnasta sekä potilaan ohjauksesta. Elämäntapaohjauksella on suuri merkitys hypertensiota sairastavan potilaan hoidossa. Sairaanhoitajaopiskelija motivoi ja kannustaa potilasta potilaslähtöisesti.
This bachelor’s thesis is part of a project, which deals with the clinical knowledge of a nursing student in hypertension patients nursing. The purpose of the thesis was to find out the skills of a nursing student in clinical nursing and how to assess the skills of a nursing student. The aim was to introduce new proposals for the assessment of nursing student skills that could be implemented in University of applied Sciences in the future. A case-task and simulation situation was created for the assessment of competence.
The thesis examines the clinical competence of a nursing student, manual measurement of blood pressure, expertise in drug therapy, patient guidance and assessment of student competence. The assessment of nurse student competence is measured in a case-task and simulation situation, which includes the comprehensive treatment of a hypertensive patient.
In the Bachelor's thesis, the preparation of the student to measure blood pressure, manual blood pressure measurement, knowledge of the medical treatment, control of the patient with a blood pressure disease and the student's Competence assessment. The assessment of the student's skills is measured in the Patient case task and in the simulation situation, which includes holistic treatment for the patient suffering from hypertension. The final thesis was conducted in a qualitative, literary method. The thesis has been used as sources of information Cinahl Complete, PubMed, current treatment and DUODECIM databases.
The results show that the nursing student is fully responsible for the correct treatment of hypertension, correct interpretation of blood pressure results and guidance in the treatment of hypertensive patients. Lifestyle guidance is of great importance in the treatment of a patient with hypertension. The nurse student motivates and encourages the patient as patient-oriented.