Yhteiskehittämisen toteutuminen Hyrian Polkuja 2019 -tapahtumassa
Sisto, Sanna; Joronen, Pirjo (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sisto, Sanna
Joronen, Pirjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720026
Tiivistelmä
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön aiheena on yhteiskehittämisen toteutuminen Hyria säätiön Polkuja 2019 -tapahtumassa. Tavoitteena on tuottaa Hyria säätiölle materiaalia tulevien Polkuja -tapahtumien kehittämistä varten. Tutkimuskysymyksenä on, miten yhteiskehittäminen toteutuu Polkuja 2019 -tapahtumassa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään yhteiskehittämiseen liittyviä tekijöitä sekä tapahtumaan osallistuvaa asiakasryhmää. Yhteiskehittämällä pyritään luomaan sosiaalipalveluista entistä parempia, antamalla ääni myös asiakkaalle. Yhteiskehittämällä ammattilainen ja asiakas tekevät yhteistyötä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteiskehittämisessä esille nousevia tekijöitä ovat palvelumuotoilu, yhdenvertaisuus, osallisuus ja dialogisuus. Tapahtuman osallistujat olivat nuoria työllistymispalveluiden piirissä olevia henkilöitä, joten asiakasryhmään liittyvää teoriaa käsitellään otsikolla nuoruus ja nuorisotyöttömyys.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruuna teetettiin tapahtumaan osallistuneille yhteiskehittämisen toteutumisen kokemuksia kartoittava kysely, johon oli koottu teoriapohjaan tukien strukturoituja ja avoimia kysymyksiä tapahtumasta. Tulokset olivat vastaajajoukon vähäisestä määrästä johtuen suuntaa antavat. Voidaan kuitenkin todeta, että tapahtumassa toteutuivat yhteiskehittämisen elementit ja tapahtuma workshopeineen koettiin pääosin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Tuloksista nousi esille, että suurimmat erot eri osallistujaryhmien vastauksissa koskivat aitoa vaikuttamismahdollisuutta ja kokemusta siitä, voidaanko tapahtuman avulla vaikuttaa nuorten palveluiden kehittämiseen. Työntekijöiden kokemus oli selvästi myönteisempi kuin nuorten. Tämän tuloksen perusteella laadittiin toimintamalli, jota hyödyntämällä asiakkaat voivat olla vielä enemmän osallisena Polkuja -tapahtumassa ja jolla yhteiskehittämisen elementtejä voidaan tuoda esiin tapahtuman kaikissa vaiheissa. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan tämän toimintamallin käyttöönoton tutkimista ja asiakasosallisuuden ja -ymmärryksen syventämistä nuoria haastattelemalla.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään yhteiskehittämiseen liittyviä tekijöitä sekä tapahtumaan osallistuvaa asiakasryhmää. Yhteiskehittämällä pyritään luomaan sosiaalipalveluista entistä parempia, antamalla ääni myös asiakkaalle. Yhteiskehittämällä ammattilainen ja asiakas tekevät yhteistyötä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteiskehittämisessä esille nousevia tekijöitä ovat palvelumuotoilu, yhdenvertaisuus, osallisuus ja dialogisuus. Tapahtuman osallistujat olivat nuoria työllistymispalveluiden piirissä olevia henkilöitä, joten asiakasryhmään liittyvää teoriaa käsitellään otsikolla nuoruus ja nuorisotyöttömyys.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruuna teetettiin tapahtumaan osallistuneille yhteiskehittämisen toteutumisen kokemuksia kartoittava kysely, johon oli koottu teoriapohjaan tukien strukturoituja ja avoimia kysymyksiä tapahtumasta. Tulokset olivat vastaajajoukon vähäisestä määrästä johtuen suuntaa antavat. Voidaan kuitenkin todeta, että tapahtumassa toteutuivat yhteiskehittämisen elementit ja tapahtuma workshopeineen koettiin pääosin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Tuloksista nousi esille, että suurimmat erot eri osallistujaryhmien vastauksissa koskivat aitoa vaikuttamismahdollisuutta ja kokemusta siitä, voidaanko tapahtuman avulla vaikuttaa nuorten palveluiden kehittämiseen. Työntekijöiden kokemus oli selvästi myönteisempi kuin nuorten. Tämän tuloksen perusteella laadittiin toimintamalli, jota hyödyntämällä asiakkaat voivat olla vielä enemmän osallisena Polkuja -tapahtumassa ja jolla yhteiskehittämisen elementtejä voidaan tuoda esiin tapahtuman kaikissa vaiheissa. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan tämän toimintamallin käyttöönoton tutkimista ja asiakasosallisuuden ja -ymmärryksen syventämistä nuoria haastattelemalla.