Kannabiksen käytön ennaltaehkäisystä yläkouluille : "Kaikkee ei tarvii kokeilla"
Kautonen, Emmi; Tammilehto, Sari; Värekoski, Peppi (2019)
Kautonen, Emmi
Tammilehto, Sari
Värekoski, Peppi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101519981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101519981
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käytännönläheinen päihdekasvatuksellinen rastirata, joka tarjoilee nuorille ajantasaista tietoa kannabiksesta. Tarkoituksena oli myös toimia tukevana tekijänä nuorten tehdessä terveyttä koskevia valintoja kannabikseen ja muihin päihteisiin liittyen. Tavoitteena oli jakaa nuorille kattavasti tietoa kannabiksen kokonaisvaltaisista vaikutuksista, antaa nuorille työkaluja kannabiksesta kieltäytymiseen sekä järjestää heille mieleenpainuva ja monipuolinen oppimistuokio kulkien samalla linjassa yhteistyökumppanikoulun päihdekasvatuksen kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi espoolainen Kuitinmäen koulu ja rastiradan kiersi Kuitinmäen koulun 8.-9.- luokkalaiset oppilaat (n=154).
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin 5.3. ja 7.3.2019 Kuitinmäen koulun tiloissa. Rastiradat kierrettiin luokittain jakaen kukin luokkaryhmä kuuteen pienryhmään, kuuden rastin mukaisesti. Rastit käsittelivät kannabista aiheena eri näkökulmista: fyysiset vaikutukset, luovuus kannabiksen käytön vastaisen julisteen teon muodossa, psyykkiset vaikutukset, kannabismyytit, lakinäkökulma ja yleinen kannabistietous.
Rastien sisältö ja tietoperusta on haettu ajantasaisen näytön julkaisuista kansainvälisiä lääke- ja hoitotieteen tietokantoja hyödyntäen. Lakinäkökulma-rastin tietoperustana toimi lisäksi ylikonstaapeli Nina Pelkonen Espoon Poliisista. Rastien sisällöt oli koostettu helposti lähestyttävään muotoon, jossa nuoret saavat myös itse olla osallisia. Rastit sisälsivät esimerkiksi Kahoot-tietovisan, kampanjajulisteen tekoa, Powerpoint-esityksiä, myyttikortteja ja keskustelu- ja pohdintatuokioita.
Rastiradan kiertäneet nuoret (n=154) antoivat lyhyen kirjallisen palautteen kierroksen lopuksi ja saamamme palaute oli pääosin myönteistä. Saimme myös muutaman palautteen opettajilta, ja vastaavaa rastirataa toivotaan toteutettavaksi tulevinakin vuosina. Kehittämisehdotuksina myös muista päihteistä voisi olla vastaavanlainen rastirata, jossa erilaiset näkökulmat otetaan huomioon. Kuitinmäen koulun käytettävissä on tuottamamme materiaali ja ideat rasteille. Rasteja pitämään tarvitsee nuorten kanssa aihetta pohdiskelevaa henkilöstöä, joka saattaa henkilökunnan puutteessa muodostua haasteeksi.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan hyvin pidetty ja sitä voisi resurssien riittäessä laajentaa myös muille yläkouluille ja jokavuotiseksi tapahtumaksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin 5.3. ja 7.3.2019 Kuitinmäen koulun tiloissa. Rastiradat kierrettiin luokittain jakaen kukin luokkaryhmä kuuteen pienryhmään, kuuden rastin mukaisesti. Rastit käsittelivät kannabista aiheena eri näkökulmista: fyysiset vaikutukset, luovuus kannabiksen käytön vastaisen julisteen teon muodossa, psyykkiset vaikutukset, kannabismyytit, lakinäkökulma ja yleinen kannabistietous.
Rastien sisältö ja tietoperusta on haettu ajantasaisen näytön julkaisuista kansainvälisiä lääke- ja hoitotieteen tietokantoja hyödyntäen. Lakinäkökulma-rastin tietoperustana toimi lisäksi ylikonstaapeli Nina Pelkonen Espoon Poliisista. Rastien sisällöt oli koostettu helposti lähestyttävään muotoon, jossa nuoret saavat myös itse olla osallisia. Rastit sisälsivät esimerkiksi Kahoot-tietovisan, kampanjajulisteen tekoa, Powerpoint-esityksiä, myyttikortteja ja keskustelu- ja pohdintatuokioita.
Rastiradan kiertäneet nuoret (n=154) antoivat lyhyen kirjallisen palautteen kierroksen lopuksi ja saamamme palaute oli pääosin myönteistä. Saimme myös muutaman palautteen opettajilta, ja vastaavaa rastirataa toivotaan toteutettavaksi tulevinakin vuosina. Kehittämisehdotuksina myös muista päihteistä voisi olla vastaavanlainen rastirata, jossa erilaiset näkökulmat otetaan huomioon. Kuitinmäen koulun käytettävissä on tuottamamme materiaali ja ideat rasteille. Rasteja pitämään tarvitsee nuorten kanssa aihetta pohdiskelevaa henkilöstöä, joka saattaa henkilökunnan puutteessa muodostua haasteeksi.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan hyvin pidetty ja sitä voisi resurssien riittäessä laajentaa myös muille yläkouluille ja jokavuotiseksi tapahtumaksi.