Digiliiketoiminnan Taskukoulu: Naisyrittäjille suunnatun oppimissovelluksen suunnittelu
Koivula, Jenny (2019)
Koivula, Jenny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli naisyrittäjille suunnatun digitaalisen markkinoinnin oppimissovelluksen, Taskukoulun, suunnittelu. Taskukoulun toteuttaminen on osa VENLA – koulutusta verkossa ja langattomasti -hanketta. Sovellus mahdollistaa yrittäjän opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta.
Tarkoituksena oli tutkia, millaisen sovelluksen naisyrittäjät tarvitsevat liiketoimintansa kehittämisen tueksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin kilpailijavertailua, työpajoja, kyselyitä, kohderyhmän havainnointia ja käytettävyystutkimusta. Lisäksi tutustuttiin aiempiin tutkimuksiin naisyrittäjistä ja digitaalisesta markkinoinnista. Tutkimuksen perusteella suunniteltiin sovellus, jollaista naisyrittäjät osaisivat ja haluaisivat käyttää ja jonka sisältö olisi heille hyödyllistä.
Käytettävyystutkimuksista ja työpajoista saatiin arvokasta tietoa. Osallistuneet testasivat innokkaasti ja antoivat mielipiteidensä lisäksi hyviä kehitysehdotuksia. Testeissä korostettiin sovelluksen selkeyden ja helppokäyttöisyyden tärkeyttä. Naisyrittäjät ovat halukkaita oppimaan uutta. Haasteena on luoda sovellukseen sellaista digitaalisen markkinoinnin sisältöä, joka on tulevaisuudessakin toimivaa.
Tarkoituksena oli tutkia, millaisen sovelluksen naisyrittäjät tarvitsevat liiketoimintansa kehittämisen tueksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin kilpailijavertailua, työpajoja, kyselyitä, kohderyhmän havainnointia ja käytettävyystutkimusta. Lisäksi tutustuttiin aiempiin tutkimuksiin naisyrittäjistä ja digitaalisesta markkinoinnista. Tutkimuksen perusteella suunniteltiin sovellus, jollaista naisyrittäjät osaisivat ja haluaisivat käyttää ja jonka sisältö olisi heille hyödyllistä.
Käytettävyystutkimuksista ja työpajoista saatiin arvokasta tietoa. Osallistuneet testasivat innokkaasti ja antoivat mielipiteidensä lisäksi hyviä kehitysehdotuksia. Testeissä korostettiin sovelluksen selkeyden ja helppokäyttöisyyden tärkeyttä. Naisyrittäjät ovat halukkaita oppimaan uutta. Haasteena on luoda sovellukseen sellaista digitaalisen markkinoinnin sisältöä, joka on tulevaisuudessakin toimivaa.