Osallisuuden näkökulmia ja muutoksen jalkauttaminen : esimiestasolta asiakasrajapintaan
Hakama, Veera; Sudenlinna, Katriina (2019)
Hakama, Veera
Sudenlinna, Katriina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimivia menetelmiä uusien toimintamallien jalkauttamiseksi. Tavoitteena on etsiä ja tunnistaa toimivia muutosjohtamisen menetelmiä uusien toimintamallien käytäntöön viemisestä.
Tässä opinnäytetyössä aluksi perehdyttiin laajasti teoriatietoon muutosjohtamisesta, osallistamisesta ja asiakaslähtöisyydestä. Teoriatiedon pohjalta luotiin kaksi erillistä kyselyä, jotka lähetettiin Avain kansalaisuuteen –hankkeeseen osallistuneille lähiesimiehille ja työntekijöille. Kyselyiden vastausten ja aiemman teoriatiedon pohjalta tunnistettiin ja koottiin toimivia muutosjohtamisen menetelmiä ja käytäntöjä.
Uuden toiminnan jalkauttaminen on koko organisaation kattava prosessi, jossa voi moni asia mennä helposti pieleen. Haasteita on erityisesti luoda yhteysymmärrys eri tasoille aina johdosta kenttätyötä toteuttaviin asti sekä luoda sellaiset puitteet, joissa työntekijät ovat sitoutuneita ja motivoituneita toteuttamaan uutta toimintaa yhteisten toimintamallien mukaisesti. Kyselyiden sekä aiemman teoriatiedon pohjalta voidaan todeta, että esimiestaso ja työntekijöiden näkemykset jalkauttamisen vaiheista ja onnistumisesta usein eroavat toisistaan. The purpose of this study was to create a process for implementing a new action model. The objective of this study is to search and recognize working change leading methods for implementing the new action.
The first task was to orient to earlier theory of this change leading, inclusion and customer focusing. After the orientation and based on that we created two different inquiries, one for supervisors and the other for employers. The last task was to recognize and collect workable ways to lead changes from theory to practice.
Implementing a new action is a change for the whole organization and it can be difficult. It can be hard to create understanding for several different levels to create working circumstances for employers to make change. Based the inquiries and the theory we can say that supervisors and employers have different kinds of opinions on how to implement and how the different steps succeeded.
Tässä opinnäytetyössä aluksi perehdyttiin laajasti teoriatietoon muutosjohtamisesta, osallistamisesta ja asiakaslähtöisyydestä. Teoriatiedon pohjalta luotiin kaksi erillistä kyselyä, jotka lähetettiin Avain kansalaisuuteen –hankkeeseen osallistuneille lähiesimiehille ja työntekijöille. Kyselyiden vastausten ja aiemman teoriatiedon pohjalta tunnistettiin ja koottiin toimivia muutosjohtamisen menetelmiä ja käytäntöjä.
Uuden toiminnan jalkauttaminen on koko organisaation kattava prosessi, jossa voi moni asia mennä helposti pieleen. Haasteita on erityisesti luoda yhteysymmärrys eri tasoille aina johdosta kenttätyötä toteuttaviin asti sekä luoda sellaiset puitteet, joissa työntekijät ovat sitoutuneita ja motivoituneita toteuttamaan uutta toimintaa yhteisten toimintamallien mukaisesti. Kyselyiden sekä aiemman teoriatiedon pohjalta voidaan todeta, että esimiestaso ja työntekijöiden näkemykset jalkauttamisen vaiheista ja onnistumisesta usein eroavat toisistaan.
The first task was to orient to earlier theory of this change leading, inclusion and customer focusing. After the orientation and based on that we created two different inquiries, one for supervisors and the other for employers. The last task was to recognize and collect workable ways to lead changes from theory to practice.
Implementing a new action is a change for the whole organization and it can be difficult. It can be hard to create understanding for several different levels to create working circumstances for employers to make change. Based the inquiries and the theory we can say that supervisors and employers have different kinds of opinions on how to implement and how the different steps succeeded.