Maalari maalasi, sivelsi ja hoivasi: Ohjaajaidentiteetin kehittäminen taidelähtöisen työskentelyn parissa
Luoma, Miika (2019)
Luoma, Miika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719654
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli käydä läpi taidelähtöinen yksilöohjausprosessi kehitysvammaisen henkilön kanssa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää omaa ohjaajaidentiteettiäni taidelähtöisen projektin parissa. Toiminnallisessa produktiossa halusin soveltaa taidelähtöisyyttä asiakasta kuntouttavaan ja voimavaraistavaan ohjausprosessiin. Taidelähtöisen työskentelyn inspiraationa toimi hartausmateriaali ja siitä syntyneet keskustelut. Tavoitteena oli tuottaa ohjattavan elämään uudenlaisia onnellisuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia. Ohjauksellisena menetelmänä produktiolle sovellettiin sosiodynaamista ohjausta.
Taiteellisen työskentelyn osuus koostui kolmesta tapaamiskerrasta, joissa työskentelytapana toiminut metalligrafiikka esiteltiin ja laatat työstettiin. Sen jälkeen vedokset signeerattiin ja niiden sisällöstä sekä näyttelyn suunnittelusta keskusteltiin.
Näyttelyn ja opinnäytetyön raportin tavoitteena on tuoda näkyväksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille taidelähtöisten menetelmien mahdollisuuksia sosiaa-lialan ympäristössä. Taidelähtöisyyden ja toiminnallisuuden mahdollisuuksista sosiaali- ja terveyspalveluiden ympäristössä on julkaistu viime vuosina paljon tutkimustietoa, mutta tutkimukset eivät vielä heijastu esimerkiksi sosionomien opintosuunnitelmista tai sosiaalialan yhteisistä kompetensseista. Näyttely itsessään on tarkoitettu rohkaisuksi. Sen toivotaan herättävän opiskelijoissa keskustelua heidän mahdollisuuksistaan soveltaa taidelähtöisyyttä ja toiminnallisuutta opinnoissaan, harjoitteluissaan sekä tulevassa työelämässä.
Produktion perusteella koen, että taidelähtöiselle työskentelylle on oma paikkansa sosiaali- ja terveysalan laajassa työkentässä. Kirkon diakoniatyö voisi taiteellisen toiminnan kautta nostaa esille seurakunnan näkyvästä toiminnassa syrjään jääneet ryhmät.
Taiteellisen työskentelyn parissa tehdyt teokset ovat esillä omana näyttelynään Diakonia-ammattikorkeakoululla, Kalasatamassa 4.12-2019-31.1.2020.
Taiteellisen työskentelyn osuus koostui kolmesta tapaamiskerrasta, joissa työskentelytapana toiminut metalligrafiikka esiteltiin ja laatat työstettiin. Sen jälkeen vedokset signeerattiin ja niiden sisällöstä sekä näyttelyn suunnittelusta keskusteltiin.
Näyttelyn ja opinnäytetyön raportin tavoitteena on tuoda näkyväksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille taidelähtöisten menetelmien mahdollisuuksia sosiaa-lialan ympäristössä. Taidelähtöisyyden ja toiminnallisuuden mahdollisuuksista sosiaali- ja terveyspalveluiden ympäristössä on julkaistu viime vuosina paljon tutkimustietoa, mutta tutkimukset eivät vielä heijastu esimerkiksi sosionomien opintosuunnitelmista tai sosiaalialan yhteisistä kompetensseista. Näyttely itsessään on tarkoitettu rohkaisuksi. Sen toivotaan herättävän opiskelijoissa keskustelua heidän mahdollisuuksistaan soveltaa taidelähtöisyyttä ja toiminnallisuutta opinnoissaan, harjoitteluissaan sekä tulevassa työelämässä.
Produktion perusteella koen, että taidelähtöiselle työskentelylle on oma paikkansa sosiaali- ja terveysalan laajassa työkentässä. Kirkon diakoniatyö voisi taiteellisen toiminnan kautta nostaa esille seurakunnan näkyvästä toiminnassa syrjään jääneet ryhmät.
Taiteellisen työskentelyn parissa tehdyt teokset ovat esillä omana näyttelynään Diakonia-ammattikorkeakoululla, Kalasatamassa 4.12-2019-31.1.2020.