Opiskeluhuollon keinot tukea keskeyttämisvaarassa olevia nuorisoikäisiä opiskelijoita ammattiopistossa
Salo, Piia; Wetterstrand, Elina (2019)
Salo, Piia
Wetterstrand, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kuvata keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden haasteita ja tuen tarvetta sekä kartoittaa opiskeluhuollon keinoja auttaa keskeyttämisvaarassa olevia opiskelijoita. Lisäksi tarkasteltiin opiskeluhuollon kehittämiskohtia, jotta opiskeluhuolto pystyisi vastaamaan entistä paremmin opiskelijoiden tuen tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä pääkaupunkiseudulla toimivan ammattiopiston kanssa. Tässä työssä keskeyttämistä käsiteltiin opintojen hidastumisena tai opintojen väliaikaisena tai pysyvänä keskeyttämisenä. Keskeyttämisvaaran taustalla voi olla monia elämää ja opintoja kuormittavia osatekijöitä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty ryhmämuotoista teemahaastattelua. Kolmella haastattelulla tavoitettiin yhteensä kahdeksan opiskeluhuollon työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää ammattiopistoissa keskeyttämistä ehkäisevän työn tukena sekä opiskeluhuollon toiminnan kehittämisessä.
Keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden haasteet ja tuen tarpeet ilmenivät yksilö- ja ympäristötasolla. Opiskelijoilla oli runsaasti mielenterveyden haasteita sekä elämäntilanteeseen ja elämänhallintaan liittyvää problematiikkaa. Opintojen etenemistä haittasivat myös oppimisvaikeudet, puutokset osaamisessa sekä motivaation puute. Lisäksi opiskelijoiden tilannetta kuormittivat tuen puute ja irrallisuus opiskeluryhmästä ja opinnoista. Suuressa keskeyttämisvaarassa olivat opiskelijat, jotka olivat päätyneet opiskelemaan itselleen sopimattomalle alalle. Opiskeluhuolto tuki keskeyttämisvaarassa olevia opiskelijoita opintojen etenemistä ja suorittamista tukevien toimenpiteiden avulla. Työmenetelminä käytettiin opiskelijoiden kohtaamista, systemaattista tuen tarpeen kartoitusta sekä yhteistyötä. Kehittämisehdotuksia opiskeluhuollon toimintaan löytyi keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden erityisten tarpeiden huomioimisesta, kohtaamisesta sekä tuen oikea-aikaisuudesta. Lisäksi ammattiopiston henkilöstön tehtävänkuvia ja työnjakoa tarkastelemalla sekä resursointia parantamalla ja oppilaitosten välisen nivelvaiheyhteistyön kehittämisellä voitaisiin entistä paremmin auttaa keskeyttämisvaarassa olevia opiskelijoita.
Opiskelijoiden haasteet ja tuen tarpeet ovat monimutkaisia ja osin kietoutuneita kokonaisuuksia. Tukitoimilta vaaditaan vastaavasti monialaisuutta ja yhteistyötä. Toisaalta konkreettiset keinot opiskelijoiden tukemiseksi ovat yksinkertaisia kohtaamisia ihmisten välillä, kuten tervehtimistä, huomaamista ja välittämistä.
Keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden haasteet ja tuen tarpeet ilmenivät yksilö- ja ympäristötasolla. Opiskelijoilla oli runsaasti mielenterveyden haasteita sekä elämäntilanteeseen ja elämänhallintaan liittyvää problematiikkaa. Opintojen etenemistä haittasivat myös oppimisvaikeudet, puutokset osaamisessa sekä motivaation puute. Lisäksi opiskelijoiden tilannetta kuormittivat tuen puute ja irrallisuus opiskeluryhmästä ja opinnoista. Suuressa keskeyttämisvaarassa olivat opiskelijat, jotka olivat päätyneet opiskelemaan itselleen sopimattomalle alalle. Opiskeluhuolto tuki keskeyttämisvaarassa olevia opiskelijoita opintojen etenemistä ja suorittamista tukevien toimenpiteiden avulla. Työmenetelminä käytettiin opiskelijoiden kohtaamista, systemaattista tuen tarpeen kartoitusta sekä yhteistyötä. Kehittämisehdotuksia opiskeluhuollon toimintaan löytyi keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden erityisten tarpeiden huomioimisesta, kohtaamisesta sekä tuen oikea-aikaisuudesta. Lisäksi ammattiopiston henkilöstön tehtävänkuvia ja työnjakoa tarkastelemalla sekä resursointia parantamalla ja oppilaitosten välisen nivelvaiheyhteistyön kehittämisellä voitaisiin entistä paremmin auttaa keskeyttämisvaarassa olevia opiskelijoita.
Opiskelijoiden haasteet ja tuen tarpeet ovat monimutkaisia ja osin kietoutuneita kokonaisuuksia. Tukitoimilta vaaditaan vastaavasti monialaisuutta ja yhteistyötä. Toisaalta konkreettiset keinot opiskelijoiden tukemiseksi ovat yksinkertaisia kohtaamisia ihmisten välillä, kuten tervehtimistä, huomaamista ja välittämistä.