Henkilöbrändi ja verkkoportfolion rakentaminen työnhaun tukena
Myllyveräjä, Eetu (2019)
Myllyveräjä, Eetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019831
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändi ja verkkoportfolion hyödyntäminen henkilöbrändin rakentamisessa. Produktina on verkkosivusto ja sieltä löytyvä portfolio. Verkkosivuston ja portfolion tavoitteena on esitellä̈ asiantuntijan osaamista, persoonallisuutta ja auttaa opinnäytetyön tekijää työnhaussa sekä henkilöbrändin kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutkitaan henkilöbrändiä ja -brändäystä, mikä painottuu hyvän henkilöbrändin ominaisuuksiin, henkilöbrändäyksen ammatillisiin hyötyihin ja hyvän digitaalisen henkilöbrändin rakentamiseen. Henkilöbrändin ja -brändäyksen lisäksi kartoitetaan opinnäytetyön tekijän omaa henkilöbrändiä. Portfolio luodaan tietoperustan ja oman henkilöbrändin kartoituksen perusteella siten, että sen avulla erotutaan muista ammattilaisista.
Portfolion suunnittelu on jaettu kahteen osaan: opinnäytetyön ja verkkosivuston suunnitteluun. Opinnäytetyön suunnittelu kuvaa prosessia, jonka opinnäytetyön raporttiosio ja verkkoportfolio muodostavat kokonaisuudessaan. Portfolion suunnitteluun vaikuttaa henkilökohtaiset tavoitteet ja työkokemus. Verkkoportfolion ratkaisut perustellaan kattavasti suunnitteluprosessin kuvauksessa aina suunnittelusta lopulliseen versioon. Verkkosivusto ja portfolio havainnollistetaan sivuilta otettujen kuvakaappausten avulla. Jokaista verkkosivun alasivua tarkastellaan erikseen perustellen, miten ja miksi kyseiset osiot ovat valikoituneet toteutettaviksi.
Lopputuloksena on käyttökelpoinen verkkoportfolio, jota opinnäytetyön tekijä voi käyttää henkilöbrändin kehittämisen ja työnhaun tukena. Valmiissa portfoliossa tulevat ilmi tekijän persoona, ammatillinen osaaminen ja työelämätaidot. Verkkosivusto ja henkilöbrändi vaativat jatkuvaa kehittämistä ja päivittämistä, siksi pohdintaosiossa tarkastellaan kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpiteitä sekä henkilöbrändin että verkkosivuston kannalta. Pohdintaosiossa arvioidaan myös opinnäytetyön tekijän ammatillista kehittymistä sekä omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutkitaan henkilöbrändiä ja -brändäystä, mikä painottuu hyvän henkilöbrändin ominaisuuksiin, henkilöbrändäyksen ammatillisiin hyötyihin ja hyvän digitaalisen henkilöbrändin rakentamiseen. Henkilöbrändin ja -brändäyksen lisäksi kartoitetaan opinnäytetyön tekijän omaa henkilöbrändiä. Portfolio luodaan tietoperustan ja oman henkilöbrändin kartoituksen perusteella siten, että sen avulla erotutaan muista ammattilaisista.
Portfolion suunnittelu on jaettu kahteen osaan: opinnäytetyön ja verkkosivuston suunnitteluun. Opinnäytetyön suunnittelu kuvaa prosessia, jonka opinnäytetyön raporttiosio ja verkkoportfolio muodostavat kokonaisuudessaan. Portfolion suunnitteluun vaikuttaa henkilökohtaiset tavoitteet ja työkokemus. Verkkoportfolion ratkaisut perustellaan kattavasti suunnitteluprosessin kuvauksessa aina suunnittelusta lopulliseen versioon. Verkkosivusto ja portfolio havainnollistetaan sivuilta otettujen kuvakaappausten avulla. Jokaista verkkosivun alasivua tarkastellaan erikseen perustellen, miten ja miksi kyseiset osiot ovat valikoituneet toteutettaviksi.
Lopputuloksena on käyttökelpoinen verkkoportfolio, jota opinnäytetyön tekijä voi käyttää henkilöbrändin kehittämisen ja työnhaun tukena. Valmiissa portfoliossa tulevat ilmi tekijän persoona, ammatillinen osaaminen ja työelämätaidot. Verkkosivusto ja henkilöbrändi vaativat jatkuvaa kehittämistä ja päivittämistä, siksi pohdintaosiossa tarkastellaan kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpiteitä sekä henkilöbrändin että verkkosivuston kannalta. Pohdintaosiossa arvioidaan myös opinnäytetyön tekijän ammatillista kehittymistä sekä omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.