Maahanmuuttajuuden haasteet Porin kaupungin kunnallisessa päivähoidossa : päiväkotien henkilöstön kokemuksia
Santala , Emma; Tranberg, Jenni (2010)
Santala , Emma
Tranberg, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Porin kaupungin päivähoidon henkilöstön kokemuksia maahanmuuttajaperheistä päiväkodin asiakkaina. Tavoitteena oli tarkastella päiväkodin henkilökunnan kokemuksiin maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä tuomiin haasteisiin Porin kaupungin päivähoidossa sekä siihen kuinka näitä haasteita on eri päiväkodeissa ratkaistu. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka Porin kunnallinen päivähoito kohtaa Suomeen muuttaneet maahanmuuttajaperheet.
Yhteiskunnassamme maahanmuuttajuus ja monikulttuurisuus ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosien aikana. Nämä luovat uusia haasteita erilaisille hyvinvointipalveluille, kuten myös päivähoidolle. Päivähoidolla on oma merkityksensä maahanmuuttajalapsen sekä hänen vanhempiensa sopeutumiselle yhteiskuntaan. Porilla ei ole omaa monikulttuurisen päivähoidon ohjelmaa, kuten joillakin muilla kaupungeilla on. Tällä hetkellä haasteisiin käytetyt ratkaisut ovat kasvatushenkilöstön oman taidon ja kokemuksen varassa, sillä yhteistä toimintalinjaa ja työvälineitä ei ole.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluja viidessä eri puolella Porin kaupunkia sijaitsevassa päiväkodissa. Teemahaastatteluihin osallistui sekä lastentarhanopettajia että lastenhoitajia ja kokonaisuudessaan haastateltavien määräksi muodostui yhdeksän työntekijää.
Haastatteluista ilmeni, että päivähoidon työntekijät kohtaavat päiväkodin arjessa monia erilaisia haasteita liittyen maahanmuuttajaperheisiin. Syksyllä 2010 Porin päivähoidossa on otettu käyttöön ”Suomi toisena kielenä – suunnitelma”. Tämä S2-materiaali on laadittu kasvatushenkilöstön avuksi varhaiskasvatus- ja esiopetuksen toiminnan rinnalle toimittaessa lapsien kanssa, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi. Kyseinen materiaali keskittyy ainoastaan tukemaan lapsen kaksikielisyyden kehitystä. Haastatteluissa kieliongelmien lisäksi nousi esiin muitakin arjessa näkyviä haasteita, joihin työntekijät kaipaisivat apukeinoja kuten erilaisia koulutuksia tukemaan maahanmuuttajaperheiden kohtaamista.
Yhteiskunnassamme maahanmuuttajuus ja monikulttuurisuus ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosien aikana. Nämä luovat uusia haasteita erilaisille hyvinvointipalveluille, kuten myös päivähoidolle. Päivähoidolla on oma merkityksensä maahanmuuttajalapsen sekä hänen vanhempiensa sopeutumiselle yhteiskuntaan. Porilla ei ole omaa monikulttuurisen päivähoidon ohjelmaa, kuten joillakin muilla kaupungeilla on. Tällä hetkellä haasteisiin käytetyt ratkaisut ovat kasvatushenkilöstön oman taidon ja kokemuksen varassa, sillä yhteistä toimintalinjaa ja työvälineitä ei ole.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluja viidessä eri puolella Porin kaupunkia sijaitsevassa päiväkodissa. Teemahaastatteluihin osallistui sekä lastentarhanopettajia että lastenhoitajia ja kokonaisuudessaan haastateltavien määräksi muodostui yhdeksän työntekijää.
Haastatteluista ilmeni, että päivähoidon työntekijät kohtaavat päiväkodin arjessa monia erilaisia haasteita liittyen maahanmuuttajaperheisiin. Syksyllä 2010 Porin päivähoidossa on otettu käyttöön ”Suomi toisena kielenä – suunnitelma”. Tämä S2-materiaali on laadittu kasvatushenkilöstön avuksi varhaiskasvatus- ja esiopetuksen toiminnan rinnalle toimittaessa lapsien kanssa, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi. Kyseinen materiaali keskittyy ainoastaan tukemaan lapsen kaksikielisyyden kehitystä. Haastatteluissa kieliongelmien lisäksi nousi esiin muitakin arjessa näkyviä haasteita, joihin työntekijät kaipaisivat apukeinoja kuten erilaisia koulutuksia tukemaan maahanmuuttajaperheiden kohtaamista.