Ohjaus kuntouttavassa työtoiminnassa : Mahittulan toimintakeskuksen asiakkaiden kokemuksia
Seitz, Päivi (2019)
Seitz, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100619601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100619601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden ohjauskokemuksia Raisiossa, Mahittulan toimintakeskuksessa. Tavoitteena oli saada selville, mitä ohjaus on asiakkaiden näkemyksen mukaan sekä millaista ohjausta he ovat saaneet ja miten se on heitä hyödyttänyt. Tutkimuksessa asiakkaat saivat myös tuoda esille kehittämis- tai muutosideoita Mahittulan toimintaan.
Tutkimuksen aihe muotoutui omakohtaisten kuntouttavan työtoiminnan harjoittelu- ja työkokemuksien myötä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimuskohteena oli seitsemän Mahittulan asiakasta. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2019. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät asiakkaat juuri näe erovaisuuksia käsitteille ohjaus, neuvonta ja apu. Haastatellut asiakkaat kokivat saaneensa näitä kaikkia koko henkilökunnalta ja muilta asiakkailta. Haastatteluista ilmeni, ettei asiakkaiden ollut helppoa hahmottaa Mahittulan työntekijöiden toimenkuvaa, vaan moni asiakas piti työnsuunnittelijaa ohjaajanaan. Kuitenkin sosiaaliohjauksen nähtiin kuuluvan kuntouttavan työtoiminnan ohjaajalle.
Tutkimuksen aineiston mukaan asiakkaat olivat enimmäkseen tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja sitä oli heidän mukaansa riittävästi. Ohjauksen koettiin lisänneen voimavaroja ja työkykyä sekä edistäneen arjenhallintaa. Enemmistö haastateltavista näki Mahittulan toiminnan sisällön itselleen sopivana ja piti siinä tärkeimpänä asiana itse työtä. Työtoiminnan sisällön suhteen vastaukset poikkesivat riippuen siitä, millä puolella Mahittulaa asiakkaat työskentelivät. The purpose of this thesis was to research the counselling experiences of clients in rehabilitation work at Mahittula activity center in Raisio. The aim was to find out what do the clients think that counselling is and what guidance and counselling they have received and how it has benefited them. The survey also allowed clients to bring up ideas for development or changes in Mahittula's activity.
The topic of the study was formed by personal experience of rehabilitation work practice and work. The study was conducted as a qualitative study using a theme interview as a data collection method. The subject of the study was seven Mahittula`s customers. The interviews were conducted in April 2019. The data was analyzed using content analysis.
The study found that clients are hardly seeing any differences in the concepts of guidance, counselling and assistance. The interviewed clients felt that they had received all of them from the entire staff and other clients. The interviews revealed that it was not easy for clients to understand the job description of Mahittula employees, but many clients considered the job planner as their supervisor. However, social counselling was seen as the responsibility of the supervisor of rehabilitation work.
According to the survey data, the clients were mostly satisfied with the counselling they received and it was sufficient. Counselling was perceived to have increased resources and capacity for work and to promote everyday management. The majority of the interviewees saw Mahittula's activities as appropriate and considered the work to be the most important thing. Regarding the content of the work, the answers differed depending on which side of the Mahittula clients worked.
Tutkimuksen aihe muotoutui omakohtaisten kuntouttavan työtoiminnan harjoittelu- ja työkokemuksien myötä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimuskohteena oli seitsemän Mahittulan asiakasta. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2019. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät asiakkaat juuri näe erovaisuuksia käsitteille ohjaus, neuvonta ja apu. Haastatellut asiakkaat kokivat saaneensa näitä kaikkia koko henkilökunnalta ja muilta asiakkailta. Haastatteluista ilmeni, ettei asiakkaiden ollut helppoa hahmottaa Mahittulan työntekijöiden toimenkuvaa, vaan moni asiakas piti työnsuunnittelijaa ohjaajanaan. Kuitenkin sosiaaliohjauksen nähtiin kuuluvan kuntouttavan työtoiminnan ohjaajalle.
Tutkimuksen aineiston mukaan asiakkaat olivat enimmäkseen tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja sitä oli heidän mukaansa riittävästi. Ohjauksen koettiin lisänneen voimavaroja ja työkykyä sekä edistäneen arjenhallintaa. Enemmistö haastateltavista näki Mahittulan toiminnan sisällön itselleen sopivana ja piti siinä tärkeimpänä asiana itse työtä. Työtoiminnan sisällön suhteen vastaukset poikkesivat riippuen siitä, millä puolella Mahittulaa asiakkaat työskentelivät.
The topic of the study was formed by personal experience of rehabilitation work practice and work. The study was conducted as a qualitative study using a theme interview as a data collection method. The subject of the study was seven Mahittula`s customers. The interviews were conducted in April 2019. The data was analyzed using content analysis.
The study found that clients are hardly seeing any differences in the concepts of guidance, counselling and assistance. The interviewed clients felt that they had received all of them from the entire staff and other clients. The interviews revealed that it was not easy for clients to understand the job description of Mahittula employees, but many clients considered the job planner as their supervisor. However, social counselling was seen as the responsibility of the supervisor of rehabilitation work.
According to the survey data, the clients were mostly satisfied with the counselling they received and it was sufficient. Counselling was perceived to have increased resources and capacity for work and to promote everyday management. The majority of the interviewees saw Mahittula's activities as appropriate and considered the work to be the most important thing. Regarding the content of the work, the answers differed depending on which side of the Mahittula clients worked.