Kaikille avoin liikuntaleiri : lasten kokemuksien ja perustarpeiden toteutumisen tarkastelua
Kontula, Lari (2010)
Kontula, Lari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103133061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103133061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lasten kokemusta Pitkis-Sportin Futuurileiristä sekä selvittää lasten tarpeita ja niiden toteutumista leirin aikana. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n kanssa osana Satakunnan ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämishanketta: Kaikille avoimen toiminnan kehittäminen Satakunnan alueella.
Tutkimusmenetelmänä käytetiin laadullista tutkimusotetta. Palautetta kerättiin kuusilapsiselta ryhmältä pääasiassa iltaisin pidetyissä tuokioissa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi leirin hyvistä ja kehittämisen arvoisista puolista kertovaa aineistoa. Raportissa kuvataan tarkasti työn teoreettiset lähtökohdat sekä käytetyt menetelmät ja niiden perustelut.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Pitkis-Sport -leirillä 5.-9.7.2010. Raporttiin kirjoitettiin kuvaus ja arvio jokaisen tuokion kulusta sekä analyysi valittuja menetelmiä käyttäen saadusta aineistosta. Tämän tarkoitus oli synnyttää selkeä kuvaus toteutuneesta toiminnasta ja sen tuloksista sekä tukea ja kannustaa muita lasten kanssa työskenteleviä aikuisia vastaavanlaisen toiminnan järjestämiseen.
Lapset piirsivät ja kertoivat hyvään leiriviikkoon kohdistuvista odotuksistaan ja toiveistaan. Kahtena päivänä he antoivat positiivista ja negatiivista palautetta kuluneesta päivästä. Lapset kertoivat millainen heidän mielestään on hyvä ohjaaja, millainen taas hyvä leiriläinen. Pienryhmähaastattelussa lähestyttiin aiempaa syvemmin lasten perustarpeisiin liittyviä teemoja. Tuokio videoitiin ryhmässä nousseiden ajatusten mahdollisimman tarkkaa myöhempää kirjaamista varten.
Liikunta oli lapsille suuri ilon lähde. Ruuan sanottiin olleen erittäin hyvää. Lapset olivat saaneet leirillä tarpeeksi lepoa. Turvallinen olo syntyi lasten mukaan ohjaajista ja siitä kun leirillä oli kivaa. Lapset olivat tyytyväisiä omiin ohjaajiinsa ja he kokivat, että heitä kuunnellaan. Osalla oli ollut koti-ikävää. Leirissä oli ollut sääntöjen koettelemista, tappelua ja kiusaamista. Suurimmat aineiston pohjalta esitetyt kehittämisehdotukset kohdistuivat näihin ilmiöihin.
Tutkimusmenetelmänä käytetiin laadullista tutkimusotetta. Palautetta kerättiin kuusilapsiselta ryhmältä pääasiassa iltaisin pidetyissä tuokioissa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi leirin hyvistä ja kehittämisen arvoisista puolista kertovaa aineistoa. Raportissa kuvataan tarkasti työn teoreettiset lähtökohdat sekä käytetyt menetelmät ja niiden perustelut.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Pitkis-Sport -leirillä 5.-9.7.2010. Raporttiin kirjoitettiin kuvaus ja arvio jokaisen tuokion kulusta sekä analyysi valittuja menetelmiä käyttäen saadusta aineistosta. Tämän tarkoitus oli synnyttää selkeä kuvaus toteutuneesta toiminnasta ja sen tuloksista sekä tukea ja kannustaa muita lasten kanssa työskenteleviä aikuisia vastaavanlaisen toiminnan järjestämiseen.
Lapset piirsivät ja kertoivat hyvään leiriviikkoon kohdistuvista odotuksistaan ja toiveistaan. Kahtena päivänä he antoivat positiivista ja negatiivista palautetta kuluneesta päivästä. Lapset kertoivat millainen heidän mielestään on hyvä ohjaaja, millainen taas hyvä leiriläinen. Pienryhmähaastattelussa lähestyttiin aiempaa syvemmin lasten perustarpeisiin liittyviä teemoja. Tuokio videoitiin ryhmässä nousseiden ajatusten mahdollisimman tarkkaa myöhempää kirjaamista varten.
Liikunta oli lapsille suuri ilon lähde. Ruuan sanottiin olleen erittäin hyvää. Lapset olivat saaneet leirillä tarpeeksi lepoa. Turvallinen olo syntyi lasten mukaan ohjaajista ja siitä kun leirillä oli kivaa. Lapset olivat tyytyväisiä omiin ohjaajiinsa ja he kokivat, että heitä kuunnellaan. Osalla oli ollut koti-ikävää. Leirissä oli ollut sääntöjen koettelemista, tappelua ja kiusaamista. Suurimmat aineiston pohjalta esitetyt kehittämisehdotukset kohdistuivat näihin ilmiöihin.