Harpun aakkosista metodiin: Alkeisohjelmiston valmistaminen 7-11 -vuotiaille harppuoppilaille uuden tutkimustiedon valossa
Purhonen, Tiia (2019)
Purhonen, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019408
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esittelen 7–11 vuotiaille harpunsoiton aloittajille laatimani oppikirjan luomistyön vaiheita ja pedagogisia tavoitteita. Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: oppilaille suunnatusta oppikirjasta sekä tästä kirjallisesta osiosta, jossa avaan taustatekijöitä, jotka minun tuli huomioida oppimateriaalin suunnittelussa. Nuorilta harpun soiton aloittajilta on tähän mennessä puuttunut tämän ikätason huomioiva suomenkielinen oppimateriaali.
Oppimateriaalia tehdessäni testasin sitä nuorilla soittajilla havainnoimalla heidän oppimistaan soittotunnilla. Pyysin myös kokeneita harppupedagogeja tutustumaan oppimateriaaliini ja haastattelin heitä kehitysehdotuksista. Tarkoitukseni oli löytää mahdollisimman havainnollinen, käytännöllinen ja interaktiivinen tapa esitellä musiikillisia ja soittoteknisiä asioita. Peilasin oppimateriaaliin valitsemiani pedagogisia perusteita muun muassa tutkimustietoon kouluikäisten lasten kognitiivisesta oppimisesta sekä pohdin oppimateriaalini yhteensopivuutta taiteen perusopetuksen uuden opetussuunnitelman (Opetushallitus, 2017) kanssa.
Havainnoinnin, aineiston tutkimuksen ja haastattelujen valossa oppimateriaalini osoittautui erittäin tarpeelliseksi opetukselliseksi kokonaisuudeksi, saavuttaen onnistuneesti tärkeimmät pedagogiset tavoitteensa. Lisäksi kävi ilmi, että käytännönläheinen lähestymistapa soittoteknisiin ja musiikillisiin sisältöihin toimi hyvin opettajan työvälineenä oppitunneilla.
Oppimateriaalin luomisen ja alan kirjallisuuteen tutustumisen kautta sain varmuutta omien pedagogisten valintojeni taustalle. Kaiken kaikkiaan uusi oppimateriaali osoittautui hyvin toimivaksi jatko-osaksi vuonna 2016 ilmestyneelle Harppuaapinen -julkaisulleni.
Oppimateriaalia tehdessäni testasin sitä nuorilla soittajilla havainnoimalla heidän oppimistaan soittotunnilla. Pyysin myös kokeneita harppupedagogeja tutustumaan oppimateriaaliini ja haastattelin heitä kehitysehdotuksista. Tarkoitukseni oli löytää mahdollisimman havainnollinen, käytännöllinen ja interaktiivinen tapa esitellä musiikillisia ja soittoteknisiä asioita. Peilasin oppimateriaaliin valitsemiani pedagogisia perusteita muun muassa tutkimustietoon kouluikäisten lasten kognitiivisesta oppimisesta sekä pohdin oppimateriaalini yhteensopivuutta taiteen perusopetuksen uuden opetussuunnitelman (Opetushallitus, 2017) kanssa.
Havainnoinnin, aineiston tutkimuksen ja haastattelujen valossa oppimateriaalini osoittautui erittäin tarpeelliseksi opetukselliseksi kokonaisuudeksi, saavuttaen onnistuneesti tärkeimmät pedagogiset tavoitteensa. Lisäksi kävi ilmi, että käytännönläheinen lähestymistapa soittoteknisiin ja musiikillisiin sisältöihin toimi hyvin opettajan työvälineenä oppitunneilla.
Oppimateriaalin luomisen ja alan kirjallisuuteen tutustumisen kautta sain varmuutta omien pedagogisten valintojeni taustalle. Kaiken kaikkiaan uusi oppimateriaali osoittautui hyvin toimivaksi jatko-osaksi vuonna 2016 ilmestyneelle Harppuaapinen -julkaisulleni.