1-3-vuotiaiden lasten leikki : Kuinka kasvattaja tukee leikkiä päiväkodissa?
Räty, Johanna (2009)
Räty, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232149
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutki 1-3-vuotiaiden lasten leikkiä ja leikin tukemisen keinoja päiväkodissa työskentelevän kasvattajan näkökulmasta. Tavoitteena oli saada tietoa lasten leikin kehityksestä, kasvattajien keinoista tukea lasten leikkiä päiväkodissa sekä saada tietoa siitä, miten kasvattajat ymmärtävät leikin merkityksen alle kolmevuotiaalle lapselle.
Opinnäytetyöni on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyöni viitekehyksen kokosin alle kolmevuotiaiden kehitystä ja leikkiä käsittelevästä lähdekirjallisuudesta. Aineiston keräsin haastattelemalla kuutta päiväkodin työntekijää teemojen mukaan. Kaksi haastateltavista oli lastenhoitajia ja neljä heistä oli lastentarhanopettajia. Aineiston analysoin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan kasvattajat kokevat leikin tärkeäksi osaksi alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä.
Leikki kehittyy limittäisten vaiheiden kautta yksinleikistä rinnakkaisleikkiin ja yhteiseen leikkiin. Tulosten mukaan kasvattajat tukevat ja luovat leikin edellytyksiä monilla eri tavoilla. Kasvattajat suunnittelevat ja muokkaavat tiloja leikille sopiviksi ja valikoivat 1-3-vuotiaalle sopivia leikkivälineitä. Kasvattajan herkkyys havainnoida lasta ja aito läsnäolo tuo pienelle lapselle turvaa ja tukea leikkiin ja leikkitaitojen opettelemiseen. Kasvattajat tukevat leikin edellytyksiä mahdollistaen rauhallisen leikkiympäristön jakamalla lapsiryhmää.
Tuloksista voidaan todeta, että kasvattajien keinot leikin tukemisessa vastaavat alan kirjallisuuden esittämiä ratkaisuja. Täten voidaan päätellä, että kasvattajat tuntevat leikin tukemista käsittelevää teoriaa ja osaavat soveltaa teoriaa käytäntöön.
Opinnäytetyöni on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyöni viitekehyksen kokosin alle kolmevuotiaiden kehitystä ja leikkiä käsittelevästä lähdekirjallisuudesta. Aineiston keräsin haastattelemalla kuutta päiväkodin työntekijää teemojen mukaan. Kaksi haastateltavista oli lastenhoitajia ja neljä heistä oli lastentarhanopettajia. Aineiston analysoin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan kasvattajat kokevat leikin tärkeäksi osaksi alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä.
Leikki kehittyy limittäisten vaiheiden kautta yksinleikistä rinnakkaisleikkiin ja yhteiseen leikkiin. Tulosten mukaan kasvattajat tukevat ja luovat leikin edellytyksiä monilla eri tavoilla. Kasvattajat suunnittelevat ja muokkaavat tiloja leikille sopiviksi ja valikoivat 1-3-vuotiaalle sopivia leikkivälineitä. Kasvattajan herkkyys havainnoida lasta ja aito läsnäolo tuo pienelle lapselle turvaa ja tukea leikkiin ja leikkitaitojen opettelemiseen. Kasvattajat tukevat leikin edellytyksiä mahdollistaen rauhallisen leikkiympäristön jakamalla lapsiryhmää.
Tuloksista voidaan todeta, että kasvattajien keinot leikin tukemisessa vastaavat alan kirjallisuuden esittämiä ratkaisuja. Täten voidaan päätellä, että kasvattajat tuntevat leikin tukemista käsittelevää teoriaa ja osaavat soveltaa teoriaa käytäntöön.