Potilasasimies osana sosiaali- ja terveydenhuollon laatua
Kuokkanen, Riitta; Loikkanen, Kirsi (2011)
Kuokkanen, Riitta
Loikkanen, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082932
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kuvata potilasasiamiehen tehtäviä ja sitä miten potilasvahingot sekä potilasturvallisuus liittyvät hänen työhönsä. Erilaisten potilasvahinkoja käsittelevien tutkimusten avulla halusimme selvittää, millaisissa tilanteissa ja toimenpiteissä potilasvahinkoja sattuu eniten. Tärkeä osa hoidon laatua ja suorituskykyä on potilasturvallisuus, johon kiinnitetään tulevaisuudessa yhä enemmän huomiota. Terveydenhuolto on turvallisuuskriittinen ala, jossa epäonnistumisesta seuraa potilaalle vähintään haittatapahtuma. Potilaan asemaa turvataan potilasvahinkolailla, jossa potilasvakuutus korvaa henkilövahingon. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista velvoittaa eri terveydenhuollon yksiköitä järjestämään potilasasiamiespalvelut ja määrittää, mitä potilasasiamiehen tehtäviin kuuluu.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana käytimme potilaslakia ja potilasturvallisuutta käsittelevää materiaalia. Itse tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja työn tutkimuksellinen aineisto koostuu ennalta mietittyjen teemojen pohjalta toteutetusta yksilöhaastattelusta.
Tärkeimpinä tuloksina potilasturvallisuuteen liittyen oli hoitohenkilökunnan työssä vallitseva kiire, potilasta ei pystytä kuuntelemaan kokonaisvaltaisesti. Toisena tärkeänä asiana esille tuli haittatapahtumien puutteellinen kirjaaminen. Potilasasiamiehen työn kehittämistarpeina nousivat tuen saaminen työssä ja suuren asiakasvirran myötä ajan riittävyys. Lisäksi potilasasiamies toivoi valtakunnallisesti yhtenevää koulutusvaatimusta. Monilla potilasasiamiehillä on päätoimi, jonka ohella he tekevät potilasasiamiehen tehtäviä, mutta suosituksena on, että potilasasiamiehen tulisi olla riippumaton ja puolueeton.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää tiivistettynä tietopakettina potilasasiamiehen toiminnasta opiskelijoille, työntekijöille ja terveydenhuollon asiakkaille/potilaille.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana käytimme potilaslakia ja potilasturvallisuutta käsittelevää materiaalia. Itse tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja työn tutkimuksellinen aineisto koostuu ennalta mietittyjen teemojen pohjalta toteutetusta yksilöhaastattelusta.
Tärkeimpinä tuloksina potilasturvallisuuteen liittyen oli hoitohenkilökunnan työssä vallitseva kiire, potilasta ei pystytä kuuntelemaan kokonaisvaltaisesti. Toisena tärkeänä asiana esille tuli haittatapahtumien puutteellinen kirjaaminen. Potilasasiamiehen työn kehittämistarpeina nousivat tuen saaminen työssä ja suuren asiakasvirran myötä ajan riittävyys. Lisäksi potilasasiamies toivoi valtakunnallisesti yhtenevää koulutusvaatimusta. Monilla potilasasiamiehillä on päätoimi, jonka ohella he tekevät potilasasiamiehen tehtäviä, mutta suosituksena on, että potilasasiamiehen tulisi olla riippumaton ja puolueeton.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää tiivistettynä tietopakettina potilasasiamiehen toiminnasta opiskelijoille, työntekijöille ja terveydenhuollon asiakkaille/potilaille.