Sosiaalisen median mahdollisuudet Villi Pohjolan vuokrakämppien markkinoinnissa
Honkala, Nina; Moilanen, Riina (2011)
Honkala, Nina
Moilanen, Riina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092991
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Metsähallituksen matkailumarkkinointiyksikkö Villi Pohjola, jolle toteutimme markkinointitutkimuksen. Idea työllemme syntyi Villi Pohjolan tarpeesta hyödyntää sosiaalista mediaa vuokrakämppien markkinoinnissa sekä näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämisessä. Tutkimusongelmana oli selvittää Villi Pohjolan suomalaisten asiakkaiden kiinnostusta sosiaalisen median seuraamiseen tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten sosiaalista mediaa ja sen erilaisia kanavia voidaan tehokkaasti hyödyntää Villi Pohjolan vuokrakämppien markkinoinnissa. Kartoitettavana oli myös Villi Pohjolan tämänhetkisen markkinointiviestinnän tehokkuus ja toimivuus. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Villi Pohjolan näkyvyyttä sosiaalisissa medioissa ja siten kasvattaa Villi Pohjolan vuokrakämppien kysyntää sekä koko yrityksen näkyvyyttä.
Opinnäytetyössä käsittelimme sosiaalisen median teoriaa yrityksen näkökulmasta ja käytännön työnä toteutimme kvantitatiivisen tutkimuksen Villi Pohjolan yksityispuolen asiakkailla, jotka ovat aikaisemmin vuokranneet heiltä vuokrakäyttöön tarkoitetun kohteen. Tutkimuslomake toteutettiin E-lomake-editorilla ja 2000 tutkittavaa valittiin satunnaisotannalla Villi Pohjolan asiakasrekisteristä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yli puolet Villi Pohjolan vuokrakämppien asiakkaista käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti ja lähes saman verran vastaajista uskoo sen lisääntyvän tulevaisuudessa. Tämän hetken toimivimmiksi markkinointikanaviksi osoittautuivat Villi Pohjolan omat internet-sivut, lehtiartikkelit ja – mainokset sekä Eräelämysopas. Tuloksissa korostui halu saada todenmukaista tietoa mökkien kunnosta ja varustetasosta, etenkin asiakkaiden kertomana.
Opinnäytetyössä käsittelimme sosiaalisen median teoriaa yrityksen näkökulmasta ja käytännön työnä toteutimme kvantitatiivisen tutkimuksen Villi Pohjolan yksityispuolen asiakkailla, jotka ovat aikaisemmin vuokranneet heiltä vuokrakäyttöön tarkoitetun kohteen. Tutkimuslomake toteutettiin E-lomake-editorilla ja 2000 tutkittavaa valittiin satunnaisotannalla Villi Pohjolan asiakasrekisteristä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yli puolet Villi Pohjolan vuokrakämppien asiakkaista käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti ja lähes saman verran vastaajista uskoo sen lisääntyvän tulevaisuudessa. Tämän hetken toimivimmiksi markkinointikanaviksi osoittautuivat Villi Pohjolan omat internet-sivut, lehtiartikkelit ja – mainokset sekä Eräelämysopas. Tuloksissa korostui halu saada todenmukaista tietoa mökkien kunnosta ja varustetasosta, etenkin asiakkaiden kertomana.