Kaksikulttuurinen lapsi päivähoidossa : Vanhempien kokemuksia päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana sekä kasvatuskumppanuudesta
Leinonen, Rita (2011)
Leinonen, Rita
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092993
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijä: Rita Leinonen
Opinnäytetyön nimi: Kaksikulttuurinen lapsi päivähoidossa – vanhempien kokemuksia päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana sekä kasvatuskumppanuudesta
Työn ohjaajat: Sanna Pellinen & Pirjo Ylikauma
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011
Sivumäärä: 80 + 6 liitesivua
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana sekä kasvatuskumppanuudesta. Tutkimuksen viitekehys koostuu identiteetin muodostumista, monikulttuurista varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta käsittelevästä teoriatiedosta. Tutkimustehtäviä oli kaksi: 1. Millaisia kokemuksia vanhemmilla on päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana? ja 2. Millaisia kokemuksia vanhemmilla on kasvatuskumppanuudesta päivähoitopaikan hoito- ja kasvatushenkilöstön kanssa?
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Yhteistyökumppaneina oli monikulttuurisesti ja kaksikielisesti profiloituneita päivähoitopaikkoja. Keräsin aineiston niiden kolmen asiakasperheen vanhemmilta teemahaastattelua käyttäen. Teemat muodostuivat viitekehyksen perusteella. Analysoin aineiston teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Vanhempien mielestä päivähoidon varhaiskasvatus ei ole merkittävässä roolissa lapsen kaksikulttuurisen identiteetin tukemisessa. Kulttuurit tulevat päivähoidossa esille lähinnä työntekijöiden persoonan kautta. Kulttuurien välittäminen lapselle koetaan kodin tehtäväksi, mutta päivähoidossa toteutettava monikulttuurisuuskasvatus koetaan tärkeäksi. Lapsen kaksikielisen identiteetin ja kielitaidon tukemisessa päivähoidolla on tärkeä tehtävä, sillä päivähoidossa lapsilla on mahdollisuus käyttää molempia kieliä. Vanhemmat pitävät kielten natiivipuhujia ensiarvoisen tärkeinä kielten oppimisen kannalta.
Vanhemmille kasvatuskumppanuudessa tärkeää on luottamus, kohdatuksi tuleminen ja oma aktiivisuus. Heidän suhtautumistaan päivähoitoon määrittää lapsen asema päivähoidossa. Vanhemmat kokevat pystyvänsä vaikuttamaan päivähoidon toimintaan. Heidän mielestään kehitettäviä asioita päivähoidon toiminnassa ovat lapsen yksilöllinen kohtaaminen ja tiedonkulku.
Asiasanat: identiteetti, kaksikulttuurisuus, kaksikielisyys, monikulttuurinen varhaiskasvatus, kulttuurinen kompetenssi, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijä: Rita Leinonen
Opinnäytetyön nimi: Kaksikulttuurinen lapsi päivähoidossa – vanhempien kokemuksia päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana sekä kasvatuskumppanuudesta
Työn ohjaajat: Sanna Pellinen & Pirjo Ylikauma
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011
Sivumäärä: 80 + 6 liitesivua
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana sekä kasvatuskumppanuudesta. Tutkimuksen viitekehys koostuu identiteetin muodostumista, monikulttuurista varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta käsittelevästä teoriatiedosta. Tutkimustehtäviä oli kaksi: 1. Millaisia kokemuksia vanhemmilla on päivähoidon varhaiskasvatuksesta lapsen kaksikulttuurisen ja kaksikielisen identiteetin tukijana? ja 2. Millaisia kokemuksia vanhemmilla on kasvatuskumppanuudesta päivähoitopaikan hoito- ja kasvatushenkilöstön kanssa?
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Yhteistyökumppaneina oli monikulttuurisesti ja kaksikielisesti profiloituneita päivähoitopaikkoja. Keräsin aineiston niiden kolmen asiakasperheen vanhemmilta teemahaastattelua käyttäen. Teemat muodostuivat viitekehyksen perusteella. Analysoin aineiston teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Vanhempien mielestä päivähoidon varhaiskasvatus ei ole merkittävässä roolissa lapsen kaksikulttuurisen identiteetin tukemisessa. Kulttuurit tulevat päivähoidossa esille lähinnä työntekijöiden persoonan kautta. Kulttuurien välittäminen lapselle koetaan kodin tehtäväksi, mutta päivähoidossa toteutettava monikulttuurisuuskasvatus koetaan tärkeäksi. Lapsen kaksikielisen identiteetin ja kielitaidon tukemisessa päivähoidolla on tärkeä tehtävä, sillä päivähoidossa lapsilla on mahdollisuus käyttää molempia kieliä. Vanhemmat pitävät kielten natiivipuhujia ensiarvoisen tärkeinä kielten oppimisen kannalta.
Vanhemmille kasvatuskumppanuudessa tärkeää on luottamus, kohdatuksi tuleminen ja oma aktiivisuus. Heidän suhtautumistaan päivähoitoon määrittää lapsen asema päivähoidossa. Vanhemmat kokevat pystyvänsä vaikuttamaan päivähoidon toimintaan. Heidän mielestään kehitettäviä asioita päivähoidon toiminnassa ovat lapsen yksilöllinen kohtaaminen ja tiedonkulku.
Asiasanat: identiteetti, kaksikulttuurisuus, kaksikielisyys, monikulttuurinen varhaiskasvatus, kulttuurinen kompetenssi, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus