Tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kivunhoito
Juntunen, Jari (2008)
Juntunen, Jari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092152
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kivunhoitoa ja siihen liittyviä hoitotyön toimintoja.
Kipu ja sen kokeminen on subjektiivista. Sairaanhoitajille lapsen kivunhoito on haastavaa, koska lapsen kokemukset
kivusta ovat vähäisiä ja lapset kokevat myös pelkoa sairauksia, uusia ihmisiä ja tilanteita kohtaan. Sairaanhoitajat
käyttävät hoitotyön toimintoja arvioidessaan tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kivunhoidon tarvetta.
Kivun arvioinnissa käytetään erilaisia mittareita. Lasten kivun arviointiin on kehitelty omia mittareita. Yksi soveltuvimmista
mittareista on kasvomittari, jossa on viisi kasvon kuvaa hymyilevästä itkevään. Hymyilevä kasvo tarkoittaa
0 = ei kipua ja itkevä 10 = pahin mahdollinen kipu. Lisäksi kivun arvioinnissa tulee käyttää potilaalta saatua
anamneesia eli potilaan kuvausta tapaturmasta sekä fysiologisesti mitattavia sykkeen ja verenpaineen seurantaarvoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kivunhoitoa Kainuun keskussairaalan
päivystyspoliklinikalla. Tavoitteena oli saada tietoa kivunhoidon toteutumisesta polikliinisessa hoitotyössä.
Tuotettua tietoa toimeksiantaja voi hyödyntää kehittäessään tapaturmaisesti loukkaantuneiden lasten kivunhoitoa.
Aineiston kerättiin 6-3-5 tekniikalla käyttäen Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikan sairaanhoitajilta (n=8)
touko- ja kesäkuussa 2008.
Tulosten mukaan sairaanhoitajat arvioivat tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kipua pääsääntöisesti kysymällä
ja tekemällä johtopäätöksiä lasten kokemasta kivusta kokeilemalla kipualuetta. Kivun arviointimittareita käytettiin
kolmen potilaan kohdalla yhdestätoista potilaasta. Tulokset antavat viitteitä, että kivunhoidon systemaattista arviointia,
toteutusta ja hoidon kirjaamista hoitotyössä tulee lisätä. Sairaanhoitajat käyttivät lääkehoitoa kymmenen
potilaan kohdalla yhdestätoista.
Kivunhoidon arviointia ja toteutusta voidaan kehittää järjestämällä koulutusta sairaanhoitajille sekä lisäämällä ohjeistuksia
tapaturmaisesti loukkaantuneiden lasten kivun hoidosta.
Kipu ja sen kokeminen on subjektiivista. Sairaanhoitajille lapsen kivunhoito on haastavaa, koska lapsen kokemukset
kivusta ovat vähäisiä ja lapset kokevat myös pelkoa sairauksia, uusia ihmisiä ja tilanteita kohtaan. Sairaanhoitajat
käyttävät hoitotyön toimintoja arvioidessaan tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kivunhoidon tarvetta.
Kivun arvioinnissa käytetään erilaisia mittareita. Lasten kivun arviointiin on kehitelty omia mittareita. Yksi soveltuvimmista
mittareista on kasvomittari, jossa on viisi kasvon kuvaa hymyilevästä itkevään. Hymyilevä kasvo tarkoittaa
0 = ei kipua ja itkevä 10 = pahin mahdollinen kipu. Lisäksi kivun arvioinnissa tulee käyttää potilaalta saatua
anamneesia eli potilaan kuvausta tapaturmasta sekä fysiologisesti mitattavia sykkeen ja verenpaineen seurantaarvoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kivunhoitoa Kainuun keskussairaalan
päivystyspoliklinikalla. Tavoitteena oli saada tietoa kivunhoidon toteutumisesta polikliinisessa hoitotyössä.
Tuotettua tietoa toimeksiantaja voi hyödyntää kehittäessään tapaturmaisesti loukkaantuneiden lasten kivunhoitoa.
Aineiston kerättiin 6-3-5 tekniikalla käyttäen Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikan sairaanhoitajilta (n=8)
touko- ja kesäkuussa 2008.
Tulosten mukaan sairaanhoitajat arvioivat tapaturmaisesti loukkaantuneen lapsen kipua pääsääntöisesti kysymällä
ja tekemällä johtopäätöksiä lasten kokemasta kivusta kokeilemalla kipualuetta. Kivun arviointimittareita käytettiin
kolmen potilaan kohdalla yhdestätoista potilaasta. Tulokset antavat viitteitä, että kivunhoidon systemaattista arviointia,
toteutusta ja hoidon kirjaamista hoitotyössä tulee lisätä. Sairaanhoitajat käyttivät lääkehoitoa kymmenen
potilaan kohdalla yhdestätoista.
Kivunhoidon arviointia ja toteutusta voidaan kehittää järjestämällä koulutusta sairaanhoitajille sekä lisäämällä ohjeistuksia
tapaturmaisesti loukkaantuneiden lasten kivun hoidosta.