Psykiatrisen sairaanhoitajan tutkitun tiedon käyttö hoitotyössä
Vestermark-Suksi, Eija (2011)
Vestermark-Suksi, Eija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272686
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön tavoite- ja toimintaohjelman 2004–2007 yhtenä kehittämisalueena oli näyttöön perustuvan toiminnan lisääminen ja tukeminen. Ohjelman mukaan hoitaminen perustui vielä pääosin kokemusperäiseen tietoon ja ohjelman tavoitteena oli kehittää hoitotyön käytäntöjä näyttöön pohjautuvaksi.
Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajien tutkitun tiedon käyttöä psykiatrisessa hoitotyössä.
Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella, joka lähe-tettiin 56 psykiatriselle sairaanhoitajalle. Lomakkeen palautti 29 sairaanhoitajaa. Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Vastaajista 26 ilmoitti käyttävänsä tutkittua tietoa hoitotyössään, kolme vastasi ettei käytä. Tutkittavat olivat saaneet paljon valmiuksia tutkitun tiedon käyttöön koulutuksessa, kun taas työelämässä sitä oli saatu vähän. Eniten tukea tutkitun tiedon käyttöön toivottiin työyhteisöltä, sitten esimiehiltä ja organisaatiolta. Eniten tutkittavat kokivat hyötyneensä tutkitun tiedon käytöstä oman tietoperustan lisääntymisenä ja ammatillisuuden kehittymisenä. Eniten tutkittavat löysivät tietoa lehdistä, kirjoista ja internetistä. Tutkittavat mainitsivat kuitenkin harvoin hoitotieteelliset lehdet. Alan tietokannat olivat harvoin käytössä.
Koulutuksella on suuri merkitys tutkitun tiedon valmiuksien antajana. Tutkittavat kokivat saaneensa selkeästi enemmän valmiuksia koulutuksessa tutkitun tiedon käyttöön kuin työelämässä. Hoitotyöntekijät tarvitsevat lisäkoulutusta aiheesta. Hoitotieteellisiä julkaisuja ja tutkimustuloksia on tarpeen tuoda hoitohenkilökunnan tietoisuuteen esimerkiksi tilaamalla osastoille alan lehtiä tai kertomalla osas-totunneilla tai teemapäivillä uusista tutkimustuloksista. Esimiesten tuki ja panos tämän asian toteutumisessa lienee merkittävä.
Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotetaan koko psykiatrian yksikön henkilöstön tutkitun tiedon käyttötottumuksia.
Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajien tutkitun tiedon käyttöä psykiatrisessa hoitotyössä.
Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella, joka lähe-tettiin 56 psykiatriselle sairaanhoitajalle. Lomakkeen palautti 29 sairaanhoitajaa. Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Vastaajista 26 ilmoitti käyttävänsä tutkittua tietoa hoitotyössään, kolme vastasi ettei käytä. Tutkittavat olivat saaneet paljon valmiuksia tutkitun tiedon käyttöön koulutuksessa, kun taas työelämässä sitä oli saatu vähän. Eniten tukea tutkitun tiedon käyttöön toivottiin työyhteisöltä, sitten esimiehiltä ja organisaatiolta. Eniten tutkittavat kokivat hyötyneensä tutkitun tiedon käytöstä oman tietoperustan lisääntymisenä ja ammatillisuuden kehittymisenä. Eniten tutkittavat löysivät tietoa lehdistä, kirjoista ja internetistä. Tutkittavat mainitsivat kuitenkin harvoin hoitotieteelliset lehdet. Alan tietokannat olivat harvoin käytössä.
Koulutuksella on suuri merkitys tutkitun tiedon valmiuksien antajana. Tutkittavat kokivat saaneensa selkeästi enemmän valmiuksia koulutuksessa tutkitun tiedon käyttöön kuin työelämässä. Hoitotyöntekijät tarvitsevat lisäkoulutusta aiheesta. Hoitotieteellisiä julkaisuja ja tutkimustuloksia on tarpeen tuoda hoitohenkilökunnan tietoisuuteen esimerkiksi tilaamalla osastoille alan lehtiä tai kertomalla osas-totunneilla tai teemapäivillä uusista tutkimustuloksista. Esimiesten tuki ja panos tämän asian toteutumisessa lienee merkittävä.
Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotetaan koko psykiatrian yksikön henkilöstön tutkitun tiedon käyttötottumuksia.