Ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassojen nostamisen vaikutukset
Näkki, Simo (2011)
Näkki, Simo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022793
Tiivistelmä
Kuljetuskustannusten kohoaminen on Suomen kilpailukyvyn kannalta huono asia. Suomen teollisuus on vientiriippuvainen ja kuljetusetäisyydet ovat pitkät. Kuljetuskustannusten alentamiseksi tulee etsiä keinoja.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia täysperävaunuyhdistelmien kokonaismassojen nostamisen vaikutuksia kustannuksiin ja ympäristöön. Työssä on käyty läpi nykyistä lainsäädäntöä ja erilaisia tutkimuksia ajoneuvojen energian kulutuksista. Työn toimeksiantaja on päätynyt uusien perävaunujen hankinnoissa viisiakselisiin lähinnä paremman polttoainetalouden ja paremman kääntyvyyden sekä vapaamman painojakauman takia. Viisiakseliset perävaunut on rekisteröity 42 tonnin kokonaispainoille, mutta vetäjän ollessa 26 tonnia kantavuutta jää hyödyntämättä, koska kokonaismassa ei saa ylittää 60 tonnia. Tässä työssä on selvitetty, kuinka paljon 68–90 tonnin kokonaismassa vaikuttaa yksikkökustannuksiin ja kannattavuuteen. Tutkinnassa on arvioitu myös ympäristövaikutuksia ja vaikutukset tiestön kuormitukseen.
Tutkimusten ja laskelmien pohjalta voidaan todeta kokonaismassojen nostamisen 68 tonniin alentavan yksikkökustannuksia noin 9-10 %. 74 tonnin massalla yksikkökustannukset alenevat noin 14 %. Kaikkiin kuljetuksiin suurempi paino ei sovellu, joten kokonaissäästöt työn toimeksiantajan kustannuksissa olisivat noin 8 %. Painojen nostaminen vähentäisi raskasta liikennettä ja sen päästöjä noin 5-15 % suoritealasta riippuen. Suomen liikenteessä kokonaissäästö olisi noin 50 miljoonaa kilometriä eli noin 2,3 % nykymitoilla ja 68 tonnin painolla. Pidemmillä 90-tonnin yhdistelmillä saavutettaisiin 8 prosentin kokonaissäästöt.
Myös nykyistä pidemmät yhdistelmät soveltuisivat Suomeen. Niiden avulla kustannukset alenisivat lähes 20 % ja kaluston tehokkuus kasvaisi yli 30 %. Nykyisistä mitoista poikkeavien yhdistelmien säädöksissä voitaisiin soveltaa erikoiskuljetusmääräyksiä ja ottaa mallia Australian maantiejunista ja Ruotsin 90-tonnin kokeiluyhdistelmästä. Pitemmillä yhdistelmillä voisi olla reittikohtaisia rajoituksia tai lupia.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia täysperävaunuyhdistelmien kokonaismassojen nostamisen vaikutuksia kustannuksiin ja ympäristöön. Työssä on käyty läpi nykyistä lainsäädäntöä ja erilaisia tutkimuksia ajoneuvojen energian kulutuksista. Työn toimeksiantaja on päätynyt uusien perävaunujen hankinnoissa viisiakselisiin lähinnä paremman polttoainetalouden ja paremman kääntyvyyden sekä vapaamman painojakauman takia. Viisiakseliset perävaunut on rekisteröity 42 tonnin kokonaispainoille, mutta vetäjän ollessa 26 tonnia kantavuutta jää hyödyntämättä, koska kokonaismassa ei saa ylittää 60 tonnia. Tässä työssä on selvitetty, kuinka paljon 68–90 tonnin kokonaismassa vaikuttaa yksikkökustannuksiin ja kannattavuuteen. Tutkinnassa on arvioitu myös ympäristövaikutuksia ja vaikutukset tiestön kuormitukseen.
Tutkimusten ja laskelmien pohjalta voidaan todeta kokonaismassojen nostamisen 68 tonniin alentavan yksikkökustannuksia noin 9-10 %. 74 tonnin massalla yksikkökustannukset alenevat noin 14 %. Kaikkiin kuljetuksiin suurempi paino ei sovellu, joten kokonaissäästöt työn toimeksiantajan kustannuksissa olisivat noin 8 %. Painojen nostaminen vähentäisi raskasta liikennettä ja sen päästöjä noin 5-15 % suoritealasta riippuen. Suomen liikenteessä kokonaissäästö olisi noin 50 miljoonaa kilometriä eli noin 2,3 % nykymitoilla ja 68 tonnin painolla. Pidemmillä 90-tonnin yhdistelmillä saavutettaisiin 8 prosentin kokonaissäästöt.
Myös nykyistä pidemmät yhdistelmät soveltuisivat Suomeen. Niiden avulla kustannukset alenisivat lähes 20 % ja kaluston tehokkuus kasvaisi yli 30 %. Nykyisistä mitoista poikkeavien yhdistelmien säädöksissä voitaisiin soveltaa erikoiskuljetusmääräyksiä ja ottaa mallia Australian maantiejunista ja Ruotsin 90-tonnin kokeiluyhdistelmästä. Pitemmillä yhdistelmillä voisi olla reittikohtaisia rajoituksia tai lupia.