GODLY PLAY SUOMESSA : Kyselytutkimus Godly play -uskontokasvatusmenetelmän käyttäjille
Hakulinen, Heidi (2011)
Hakulinen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272684
Tiivistelmä
Hakulinen, Heidi. Godly play Suomessa – Kyselytutkimus Godly play -uskontokasvatusmenetelmän käyttäjille. Diak Etelä, Järvenpää, Kevät 2011, 54s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää millaista Godly play -toimintaa Suomessa on ja kuinka paljon menetelmää käytetään. Vastaajat tavoitettiin Seurakuntaopiston kautta, joten kysely ei tavoittanut kaikkia Suomen Godly playn käyttäjiä. Kyselylomakkeita lähetettiin 34 käyttäjälle ja vastauksia saatiin 31.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2010 sähköpostitse. Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla sekä sisällön analyysi -menetelmällä talvella 2010–2011.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa on vielä melko vähän Godly playn käyttäjiä. Menetelmää käytetään seurakunnan monilla eri työaloilla, mutta myös seurakunnan ulkopuolella. Eniten menetelmää käytetään seurakunnan päiväkerhossa, rippikoulussa sekä aikuisille suunnatuissa hartaushetkissä.
Godly playtä käytetään vain osittain sen alkuperäisessä muodossaan. Reagointityöskentelyä käytetään yllättävän vähän siihen nähden, että sen sanotaan olevan koko menetelmän tärkein osa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää millaista Godly play -toimintaa Suomessa on ja kuinka paljon menetelmää käytetään. Vastaajat tavoitettiin Seurakuntaopiston kautta, joten kysely ei tavoittanut kaikkia Suomen Godly playn käyttäjiä. Kyselylomakkeita lähetettiin 34 käyttäjälle ja vastauksia saatiin 31.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2010 sähköpostitse. Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla sekä sisällön analyysi -menetelmällä talvella 2010–2011.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa on vielä melko vähän Godly playn käyttäjiä. Menetelmää käytetään seurakunnan monilla eri työaloilla, mutta myös seurakunnan ulkopuolella. Eniten menetelmää käytetään seurakunnan päiväkerhossa, rippikoulussa sekä aikuisille suunnatuissa hartaushetkissä.
Godly playtä käytetään vain osittain sen alkuperäisessä muodossaan. Reagointityöskentelyä käytetään yllättävän vähän siihen nähden, että sen sanotaan olevan koko menetelmän tärkein osa.