Gluteenittoman ruokavalion huomioiminen Oulun keskustan kahviloissa
Alila, Emma; Vähämetsä, Miia (2011)
Alila, Emma
Vähämetsä, Miia
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242590
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvitti keliakia-asiakkaiden huomioimisen Oulun keskustan kahviloissa. Tutkimusongelmina työssä olivat: Miten keliakia-asiakas kokee palvelun ja tarjonnan kahviloissa ja mitä toiveita heillä on niistä? Mikä on tämänhetkinen gluteenittomien tuotteiden tarjonta ja kahvilatyöntekijöiden keliakiatietämys? Tutkimusongelmia tarkasteltiin asiakaspalvelun ja omaval-vonnan kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetel-mää. Lähdekirjallisuutta luettiin keliakiasta, asiakaspalvelusta, omavalvon-nasta sekä tutkimusmenetelmistä. Keliakia-asiakkaiden mielipiteet kahviloi-den gluteenittomasta tuotevalikoimasta selvitettiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin myös heidän toiveita ja kehitysehdotuksia. Gluteenittomien tuottei-den valikoima havainnoitiin kaikissa keskustan kahviloissa. Työntekijöiden näkökulma tuli esille teemahaastatteluilla.
Työn tuloksista ilmeni, että keliaakikot toivovat enemmän tuotevalikoimaa, erityisesti tuoretuotteita. Lisäksi he toivovat parannusta tuotteiden esille-panoon. Havainnointikierroksella huomattiin, että tuotevalikoima oli yllättä-vän hyvä, mutta siitä informoiminen on vähäistä. Teemahaastatteluista kävi ilmi, että kahviloiden työntekijöiden keliakiatietous on puutteellista.
Keliaakikoiden mielipiteet tuotevalikoimasta olivat ristiriidassa havainnointi-kierrokselta saatujen tulosten kanssa. Tämä johtunee siitä, että kahvilat eivät tiedota tarpeeksi omasta gluteenittomasta tuotevalikoimasta asiakkaille. Tut-kimuksen pohjalta ilmeni myös, että työntekijöiden keliakiatietoutta tulisi pa-rantaa esimerkiksi koulutuksella tai sairautta käsittelevillä esitteillä. Yhdessä toimeksiantajan Keliakialiiton kanssa laadittiin tutkimustulosten analy-sointien pohjalta kehitysehdotuksia kahviloille. Kehitysehdotukset jaettiin Oulun keskustan kahviloille.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetel-mää. Lähdekirjallisuutta luettiin keliakiasta, asiakaspalvelusta, omavalvon-nasta sekä tutkimusmenetelmistä. Keliakia-asiakkaiden mielipiteet kahviloi-den gluteenittomasta tuotevalikoimasta selvitettiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin myös heidän toiveita ja kehitysehdotuksia. Gluteenittomien tuottei-den valikoima havainnoitiin kaikissa keskustan kahviloissa. Työntekijöiden näkökulma tuli esille teemahaastatteluilla.
Työn tuloksista ilmeni, että keliaakikot toivovat enemmän tuotevalikoimaa, erityisesti tuoretuotteita. Lisäksi he toivovat parannusta tuotteiden esille-panoon. Havainnointikierroksella huomattiin, että tuotevalikoima oli yllättä-vän hyvä, mutta siitä informoiminen on vähäistä. Teemahaastatteluista kävi ilmi, että kahviloiden työntekijöiden keliakiatietous on puutteellista.
Keliaakikoiden mielipiteet tuotevalikoimasta olivat ristiriidassa havainnointi-kierrokselta saatujen tulosten kanssa. Tämä johtunee siitä, että kahvilat eivät tiedota tarpeeksi omasta gluteenittomasta tuotevalikoimasta asiakkaille. Tut-kimuksen pohjalta ilmeni myös, että työntekijöiden keliakiatietoutta tulisi pa-rantaa esimerkiksi koulutuksella tai sairautta käsittelevillä esitteillä. Yhdessä toimeksiantajan Keliakialiiton kanssa laadittiin tutkimustulosten analy-sointien pohjalta kehitysehdotuksia kahviloille. Kehitysehdotukset jaettiin Oulun keskustan kahviloille.