Monikulttuurinen työyhteisö ravintola-alalla : Tapaustutkimus Ravintola Macu
Kotiranta, Katriina (2010)
Kotiranta, Katriina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715951
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaista työskentely monikulttuurisessa työyhteisössä ravintola-alalla on, minkälaisissa tilanteissa monikulttuurisuus näkyy ja minkälaiset ristiriidat tulkitaan erilaisesta kulttuuritaustasta johtuviksi. Työn avulla halutaan lisätä tietoutta ja keskustelua monikulttuurisista työyhteisöistä ja antaa erityisesti tutkimuksen kohdeyritykselle ajatuksia siitä, miten monikulttuurisia tiimejä voi auttaa kehittymään toimivammiksi.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä väestön rakenteelliset muutokset, globalisaatio ja työmarkkinoiden rakenteelliset muutokset tulevat lähitulevaisuudessa lisäämään monimuotoisia työyhteisöjä Suomessa. Ravintola-ala on yksi työmarkkinoiden sisääntuloaloista, joille maahanmuuttajien kynnys työllistyä on matalammalla kuin monilla muilla aloilla. Työntekijöiden ja asiakaskunnan monimuotoisuus tuo työyhteisöihin uusia mahdollisuuksia ja voimavaroja, mutta luo samalla haasteita työyhteisön toimivuuteen, päivittäiseen työntekoon ja asiakaspalvelun onnistumiseen. Erilaisista työn tekemisen tavoista, yhteisen kielen puutteesta, suhtautumisesta hierarkkisuuteen ja tasa-arvoon, suhtautumisesta aikaan, kommunikointitavoista ja maailmankatsomuksellisista eroista saattaa syntyä kitkaa työyhteisön päivittäisessä työnteossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin lokakuussa 2010 viittä ravintola Macun työntekijää, joista kolme oli suomalaisia ja kaksi maahanmuuttajia.
Tutkimuksen mukaan erityisesti kansainvälisessä hotellissa monikulttuurisella henkilöstöllä voidaan parantaa ravintolan palvelukulttuuria ja palvella asiakkaita paremmin ja tehokkaammin hyödyntäen heidän kielitaitoaan ja kulttuurien tuntemustaan. Suurimpina haasteina koettiin kieleen ja viestintään liittyvät asiat. Ravintola Macun työyhteisön kielenä käytetään sekä suomea että englantia vuorossa olevan henkilökunnan mukaan. Erilaiset viestintätavat saattavat tällöin haitata yhteisymmärrystä, sillä ihmiset kääntävät yleensä oman kielensä ja viestinsä toiselle kielelle eivätkä toiseen kulttuuriin. Tutkimuk-sen mukaan monikulttuurisuuden haasteet näkyivät työyhteisössä selkeimmin kiiretilan-teissa sekä käytettäessä vuokratyövoimaa.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä väestön rakenteelliset muutokset, globalisaatio ja työmarkkinoiden rakenteelliset muutokset tulevat lähitulevaisuudessa lisäämään monimuotoisia työyhteisöjä Suomessa. Ravintola-ala on yksi työmarkkinoiden sisääntuloaloista, joille maahanmuuttajien kynnys työllistyä on matalammalla kuin monilla muilla aloilla. Työntekijöiden ja asiakaskunnan monimuotoisuus tuo työyhteisöihin uusia mahdollisuuksia ja voimavaroja, mutta luo samalla haasteita työyhteisön toimivuuteen, päivittäiseen työntekoon ja asiakaspalvelun onnistumiseen. Erilaisista työn tekemisen tavoista, yhteisen kielen puutteesta, suhtautumisesta hierarkkisuuteen ja tasa-arvoon, suhtautumisesta aikaan, kommunikointitavoista ja maailmankatsomuksellisista eroista saattaa syntyä kitkaa työyhteisön päivittäisessä työnteossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin lokakuussa 2010 viittä ravintola Macun työntekijää, joista kolme oli suomalaisia ja kaksi maahanmuuttajia.
Tutkimuksen mukaan erityisesti kansainvälisessä hotellissa monikulttuurisella henkilöstöllä voidaan parantaa ravintolan palvelukulttuuria ja palvella asiakkaita paremmin ja tehokkaammin hyödyntäen heidän kielitaitoaan ja kulttuurien tuntemustaan. Suurimpina haasteina koettiin kieleen ja viestintään liittyvät asiat. Ravintola Macun työyhteisön kielenä käytetään sekä suomea että englantia vuorossa olevan henkilökunnan mukaan. Erilaiset viestintätavat saattavat tällöin haitata yhteisymmärrystä, sillä ihmiset kääntävät yleensä oman kielensä ja viestinsä toiselle kielelle eivätkä toiseen kulttuuriin. Tutkimuk-sen mukaan monikulttuurisuuden haasteet näkyivät työyhteisössä selkeimmin kiiretilan-teissa sekä käytettäessä vuokratyövoimaa.