Asiakasrakenteen kartoitus ja kävijöiden mielipiteet Hamina Tattoon Marssishowsta 2010
Parkko, Laura (2011)
Parkko, Laura
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102232573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102232573
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Työn aiheena oli asiakasrakenteen kartoitus ja kävijöiden mielipiteen selvittäminen Hamina Tattoon Marssishowssa 2010. Teoria-osassa käsiteltiin tapahtumamatkailua ja asiakassegmentointia. Näiden teoriatietojen pohjalta suunniteltiin varsinainen kysely, jolla hankittiin tietoa työn empiiriseen osaan. Työn aihe muotoutui alun perin keskusteluissa Hamina Tattoon toiminnanjohtajan ja oman ohjaavan opettajan kanssa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Aineisto tutkimukseen hankittiin Hamina Tattoon Marssishow-esityksissä 2010. Kyselyjä jaettiin tapahtuman asiakkaille Hamina Bastionin pääporteilla ennen marssishow-esityksiä ja kerättiin pois esitysten loputtua. Tällä tavoin saatiin selville tapahtuman kävijärakennetta ja asiakkaiden mielipiteitä tapahtumasta ja sen järjestelyistä. Teoreettista tietoa kerättiin kirjallisuudesta, lehdistä sekä Internetistä, esimerkiksi tapahtuman kotisivuilta.
Tutkimuksessa selvisi, että tyypillinen Hamina Tattoon Marssishow`n kävijä on eteläsuomalainen 50 - 64-vuotias nainen, jolla on opistotasoinen tutkinto, ja hän kuuluu tuloluokkaan 30 000 - 39 999 €/vuosi. Hän ei myöskään ole minkään yrityksen vieraana tai ryhmämatkalla. Tästä voi päätellä, että naiset ovat ehkä enemmän kiinnostuneempia tämän kaltaisista tapahtumista kuin miehet. Asiakkaiden melko hyvä tyytyväisyys tapahtuman järjestelyihin kertoo melko hyvin onnistuneesta tapahtuman järjestämisestä. Ravintolapalveluiden osalta vastausten perusteella riittää vielä parantamista tulevaisuutta ajatellen.
Työn aiheena oli asiakasrakenteen kartoitus ja kävijöiden mielipiteen selvittäminen Hamina Tattoon Marssishowssa 2010. Teoria-osassa käsiteltiin tapahtumamatkailua ja asiakassegmentointia. Näiden teoriatietojen pohjalta suunniteltiin varsinainen kysely, jolla hankittiin tietoa työn empiiriseen osaan. Työn aihe muotoutui alun perin keskusteluissa Hamina Tattoon toiminnanjohtajan ja oman ohjaavan opettajan kanssa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Aineisto tutkimukseen hankittiin Hamina Tattoon Marssishow-esityksissä 2010. Kyselyjä jaettiin tapahtuman asiakkaille Hamina Bastionin pääporteilla ennen marssishow-esityksiä ja kerättiin pois esitysten loputtua. Tällä tavoin saatiin selville tapahtuman kävijärakennetta ja asiakkaiden mielipiteitä tapahtumasta ja sen järjestelyistä. Teoreettista tietoa kerättiin kirjallisuudesta, lehdistä sekä Internetistä, esimerkiksi tapahtuman kotisivuilta.
Tutkimuksessa selvisi, että tyypillinen Hamina Tattoon Marssishow`n kävijä on eteläsuomalainen 50 - 64-vuotias nainen, jolla on opistotasoinen tutkinto, ja hän kuuluu tuloluokkaan 30 000 - 39 999 €/vuosi. Hän ei myöskään ole minkään yrityksen vieraana tai ryhmämatkalla. Tästä voi päätellä, että naiset ovat ehkä enemmän kiinnostuneempia tämän kaltaisista tapahtumista kuin miehet. Asiakkaiden melko hyvä tyytyväisyys tapahtuman järjestelyihin kertoo melko hyvin onnistuneesta tapahtuman järjestämisestä. Ravintolapalveluiden osalta vastausten perusteella riittää vielä parantamista tulevaisuutta ajatellen.