Co-Creating a Tourism Product: Case St. Lapland
Mattila, Niina (2011)
Mattila, Niina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää St. Lapland-vientirenkaalle työharjoitteluni aikana kokoamaa matkailutuotepakettia Rivers and Trails. Alkuperäinen tuote kehitettiin kasvattamaan asiakasvirtaa kesä- ja syyskaudella. Kehittämisen tavoitteena oli luoda tuotteesta asiakkaalle elämyksiä mahdollistava kokonaisuus.
Lähtökohtana opinnäytetyössä oli selvittää Rivers and Trails -tuotteen nykytila asiakkaan näkökulmasta ja löytää kehitysideoita tuotteen parantamiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä havainnointia ja haastattelua. Havainnointi toteutettiin eurooppalaisille matkanjärjestäjille järjestetyllä tutustumismatkalla Kuusamossa syksyllä 2010 ja matkan lopuksi tehtyihin haastatteluihin osallistui neljä keskieurooppalaista matkanjärjestäjän edustajaa. Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin Matkailun Integroitu Tuotekehitys -projektin luomaa Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että pienet perheyritykset ovat korkealle arvostettuja matkailussa. Perheyritysten tuotteet ovat laadukkaita koska asiakkaat pystytään huomioimaan yksilöllisesti. Asiakkaat toivovat kuitenkin enemmän omaa rauhaa ja valinnanvaraa aktiviteetteihin. Uudelleen kehittämisessä lähdettiin liikkeelle tarkentamalla tuotteen teemaa, eheyttämällä tuotekokonaisuutta ja luomalla asiakkaille vaihtoehtoja. Tuotteen eri elementteihin asumiseen, ruokailuun ja aktiviteetteihin pyrittiin tuomaan pienillä muutoksilla uutta ilmettä ja lisäarvoa. St. Lapland:lle suositellaan myös verkostolle hyödyllisiä tuotekehityksen työkaluja, jotka auttavat mahdollistamaan elämyksen syntymisen tuotteissa.
Lähtökohtana opinnäytetyössä oli selvittää Rivers and Trails -tuotteen nykytila asiakkaan näkökulmasta ja löytää kehitysideoita tuotteen parantamiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä havainnointia ja haastattelua. Havainnointi toteutettiin eurooppalaisille matkanjärjestäjille järjestetyllä tutustumismatkalla Kuusamossa syksyllä 2010 ja matkan lopuksi tehtyihin haastatteluihin osallistui neljä keskieurooppalaista matkanjärjestäjän edustajaa. Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin Matkailun Integroitu Tuotekehitys -projektin luomaa Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että pienet perheyritykset ovat korkealle arvostettuja matkailussa. Perheyritysten tuotteet ovat laadukkaita koska asiakkaat pystytään huomioimaan yksilöllisesti. Asiakkaat toivovat kuitenkin enemmän omaa rauhaa ja valinnanvaraa aktiviteetteihin. Uudelleen kehittämisessä lähdettiin liikkeelle tarkentamalla tuotteen teemaa, eheyttämällä tuotekokonaisuutta ja luomalla asiakkaille vaihtoehtoja. Tuotteen eri elementteihin asumiseen, ruokailuun ja aktiviteetteihin pyrittiin tuomaan pienillä muutoksilla uutta ilmettä ja lisäarvoa. St. Lapland:lle suositellaan myös verkostolle hyödyllisiä tuotekehityksen työkaluja, jotka auttavat mahdollistamaan elämyksen syntymisen tuotteissa.