Kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Opiskeluterveydenhoitajan näkökulma.
Palomäki, Nina (2010)
Palomäki, Nina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222543
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan toimintatutkimuksen keinoin kiusaamisen tunnistamista, ryhmäintervention tekemistä ja intervention jälkeistä tilannetta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa Seinäjoella. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Koulutuskeskus Sedun kiusaamiseen puuttumisen toimintamallin mukaisen nettikyselyn avulla, kuinka paljon kiusaamista esiintyy sekä tehdä interventio niihin ryhmiin, joissa kiusaamista esiintyi.
Tavoitteena oli nettikyselyn ja ryhmäintervention kehittäminen toimivaksi työkaluksi, joilla koulukiusaaminen saadaan tunnistettua sekä siihen puututtua. Tutki-musongelmat ovat: Kuinka paljon kiusaamista esiintyy? Minkälaisia tuloksia ryhmäinterventiolla saavutetaan ryhmissä, joissa kiusaamista esiintyy?
Kiusatuksi oli joutunut 2.6 % ensimmäisen vuoden opiskelijoista. Kiusatuksi joutuneet nuoret opiskelivat neljässä eri ryhmässä, joista ryhmäinterventio voitiin toteuttaa kolmessa ryhmässä. Tulokset osoittavat, että ryhmäinterventio sellaisenaan ei vähentänyt kiusaamista tutkituissa ryhmissä, mutta kiusaamisen vastaiset asenteet lisääntyivät. Kiusatun puolustaminen lisääntyi eniten. Toimintatutkimuksen sykli tässä opinnäytetyössä osoitti, että ryhmäintervention toteuttamiseen tarvitaan yhteneväinen menetelmä toimintamalliin liitettäväksi. Siihen ehdotan Salmivallin (2010) kolmiportaista lähestymistapaa kiusaamisasian käsittelyyn ryhmissä. Se vakioi kiusaamiseen puuttumista toteuttajasta riippumatta.
Tavoitteena oli nettikyselyn ja ryhmäintervention kehittäminen toimivaksi työkaluksi, joilla koulukiusaaminen saadaan tunnistettua sekä siihen puututtua. Tutki-musongelmat ovat: Kuinka paljon kiusaamista esiintyy? Minkälaisia tuloksia ryhmäinterventiolla saavutetaan ryhmissä, joissa kiusaamista esiintyy?
Kiusatuksi oli joutunut 2.6 % ensimmäisen vuoden opiskelijoista. Kiusatuksi joutuneet nuoret opiskelivat neljässä eri ryhmässä, joista ryhmäinterventio voitiin toteuttaa kolmessa ryhmässä. Tulokset osoittavat, että ryhmäinterventio sellaisenaan ei vähentänyt kiusaamista tutkituissa ryhmissä, mutta kiusaamisen vastaiset asenteet lisääntyivät. Kiusatun puolustaminen lisääntyi eniten. Toimintatutkimuksen sykli tässä opinnäytetyössä osoitti, että ryhmäintervention toteuttamiseen tarvitaan yhteneväinen menetelmä toimintamalliin liitettäväksi. Siihen ehdotan Salmivallin (2010) kolmiportaista lähestymistapaa kiusaamisasian käsittelyyn ryhmissä. Se vakioi kiusaamiseen puuttumista toteuttajasta riippumatta.