Limppu verkkoon : salolaisten elintarviketuottajien ja jalostajien verkostoituminen ja näkyvyyden lisääminen kuluttajille
Hämäläinen, Kalle (2011)
Hämäläinen, Kalle
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172445
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan lähiruoan tarjontaa ja näkyvyyttä Salolaisessa arjessa. Tutkimuskysymyksiä selvitetään kyselyn, havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Kysely toteutettiin internet- pohjaisen Digium-ohjelman avulla ja vastaajat kerättiin sosiaalisen median ja sähköpostilistojen kautta. Kysely oli suunnattu tavalliselle kuluttajalle. SaloFood- tuottajaverkoston toimintaa on havainnoitu erilaisten tapahtumien ja tempausten kautta. Haastatteluissa keskityttiin vähittäiskaupan ja ravintoloiden ajatuksiin lähiruoan käyttömahdollisuuksista, tulevaisuusnäkymistä sekä lähiruoan lisäarvosta, eduista ja esteistä. Lisäksi työssä selvitetään toimenpiteitä, joilla lähiruoan käyttöä ja tunnetuksi tekemistä voidaan entisestään lisätä. Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tuottajille toimivia ratkaisuja salolaisen lähiruokakulttuurin kasvattamiselle.
Lähiruoan etuina ja lisäarvona pidetään hyvää makua, korkeaa laatua, turvallisuutta ja tuoreutta, jäljitettävyyttä, joustavaa vuorovaikutusta sekä tarinoita. Lähiruoka koetaan imagoa kohottavana tekijänä ekologisuuden ja maaseudun asuttuna pitämisen takia. Tulevaisuudessa lähiruoan kysynnän uskotaan lisääntyvän asiakkaiden vaatiessa ruoalta turvallisuutta, terveyden edistämistä, hyvää makua ja ekologisuutta.
Lähiruoan suurimmiksi esteiksi koetaan logistiikan kehittymättömyys, jalostusasteen riittämättömyys, pienet tuotantomäärät ja saatavuus. Myös tuotteiden ja tuottajien tunnettuutta pitäisi lisätä. Brändäämätön lähiruoka hukkuu kaupan hyllyille, josta asiakas ei sitä löydä tai osaa edes etsiä.
Tuottajien mahdollisuuksia lähiruoan tunnetuksi tekemiseen nähdään hyvinä toritapahtumien, lähiruokamessujen, koulutusyhteistyön, ja tuotekehityksen kautta. Verkostoituminen on aloitettu ja enää vaaditaan paikallisilta tuottajilta aktiivisuutta ja innostusta omien tuotteidensa ja tarinoi-densa esiin tuomisessa.
Lähiruoan etuina ja lisäarvona pidetään hyvää makua, korkeaa laatua, turvallisuutta ja tuoreutta, jäljitettävyyttä, joustavaa vuorovaikutusta sekä tarinoita. Lähiruoka koetaan imagoa kohottavana tekijänä ekologisuuden ja maaseudun asuttuna pitämisen takia. Tulevaisuudessa lähiruoan kysynnän uskotaan lisääntyvän asiakkaiden vaatiessa ruoalta turvallisuutta, terveyden edistämistä, hyvää makua ja ekologisuutta.
Lähiruoan suurimmiksi esteiksi koetaan logistiikan kehittymättömyys, jalostusasteen riittämättömyys, pienet tuotantomäärät ja saatavuus. Myös tuotteiden ja tuottajien tunnettuutta pitäisi lisätä. Brändäämätön lähiruoka hukkuu kaupan hyllyille, josta asiakas ei sitä löydä tai osaa edes etsiä.
Tuottajien mahdollisuuksia lähiruoan tunnetuksi tekemiseen nähdään hyvinä toritapahtumien, lähiruokamessujen, koulutusyhteistyön, ja tuotekehityksen kautta. Verkostoituminen on aloitettu ja enää vaaditaan paikallisilta tuottajilta aktiivisuutta ja innostusta omien tuotteidensa ja tarinoi-densa esiin tuomisessa.