Perehdytysopas : Oy SKF Ab
Heinonen, Jenni (2010)
Heinonen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518236
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oy Skf Ab:n toimeksiannosta. SKF on merkittävä laakereiden ja niihin liittyvien ratkaisujen valmistaja. Sen palveluihin kuuluu tuotteiden kunnon valvonta ja niiden kunnossapito.
Työn tavoitteena oli tehdä perehdytysopas henkilöstön käyttöön. Toimeksianto koski erityisesti SKF:n Espoon toimipisteen henkilöstöä. Opinnäytetyön toimeksiannon taustalla on työhyvinvointi-projekti SKF:n ja työeläkevakuutusyhtiö Varman välillä. Viimeisin perehdytysopas on tehty vuonna 1988. Projektin myötä huomattiin tarve yrityksen perehdytysoppaan päivittämiseen. Pyrkimyksenä oli tuottaa opas, joka selvittää uusille työntekijöille asioita työyhteisöstä, yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Oppaan on tarkoitus olla sellainen, että työntekijä voi palata sen pariin uudestaan, koska opittavia aihealueita on suuressa asiantuntija-alan yrityksessä paljon.
Työ toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyö on toi-minnallinen, eli siitä syntyy tietynlainen lopputulos. Tietoa kerättiin olemassa olevasta kirjallisuudesta ja yrityksen sisäisistä tietolähteistä.
Perehdyttämisen nykytilaa selvitettiin suppealla kyselyllä, joka lähetettiin henkilöille, jotka olivat olleet yrityksessä alle 5 vuotta. Tuloksien avulla jäsennettiin oppaan sisältöä ja pyrittiin parantamaan perehdyttämisen tilaa yleensäkin.
Perehdyttämisopas liittyy työyhteisöön perehdyttämiseen. Työyhteisöön perehdyttämisellä tarkoitetaan uuden työntekijän tutustuttamista organisaatioon. Päämääränä on selvittää tulokkaalle mm. yhteiset pelisäännöt, henkilöstöpalvelut, vallitsevat sopimukset ja määräykset ja noudatettavat työsäännöt.
Uuden työntekijän perehdyttäminen ja sitouttaminen on SKF:lla hyvin organisoitua. Toimintaperiaatteet ovat vakiintuneita, ja niitä pyritään noudattamaan koko yhtiössä kansainvälisesti. Yhtiöllä on käytössä useita henkilöstöhallinnon ohjelmia. Henkilöstön hyvinvointia seurataan säännöllisesti. Turvallisuusohjeet ovat kaikkien saatavilla ja riskejä seurataan. Tapaturmat pyritään ehkäisemään ja niiden seuraamiseen on oma järjestelmänsä. Suuren globaalisti toimivan yhtiön ongelmana voi olla tietolähteiden hajanaisuus ja määrä. Tieto tulisi olla helposti käsiteltävässä muodossa, niin että työntekijä voi tarkistaa asioita uudelleen. Tekstin päivittämisen tulisi olla helpompaa.
Työn tavoitteena oli tehdä perehdytysopas henkilöstön käyttöön. Toimeksianto koski erityisesti SKF:n Espoon toimipisteen henkilöstöä. Opinnäytetyön toimeksiannon taustalla on työhyvinvointi-projekti SKF:n ja työeläkevakuutusyhtiö Varman välillä. Viimeisin perehdytysopas on tehty vuonna 1988. Projektin myötä huomattiin tarve yrityksen perehdytysoppaan päivittämiseen. Pyrkimyksenä oli tuottaa opas, joka selvittää uusille työntekijöille asioita työyhteisöstä, yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Oppaan on tarkoitus olla sellainen, että työntekijä voi palata sen pariin uudestaan, koska opittavia aihealueita on suuressa asiantuntija-alan yrityksessä paljon.
Työ toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyö on toi-minnallinen, eli siitä syntyy tietynlainen lopputulos. Tietoa kerättiin olemassa olevasta kirjallisuudesta ja yrityksen sisäisistä tietolähteistä.
Perehdyttämisen nykytilaa selvitettiin suppealla kyselyllä, joka lähetettiin henkilöille, jotka olivat olleet yrityksessä alle 5 vuotta. Tuloksien avulla jäsennettiin oppaan sisältöä ja pyrittiin parantamaan perehdyttämisen tilaa yleensäkin.
Perehdyttämisopas liittyy työyhteisöön perehdyttämiseen. Työyhteisöön perehdyttämisellä tarkoitetaan uuden työntekijän tutustuttamista organisaatioon. Päämääränä on selvittää tulokkaalle mm. yhteiset pelisäännöt, henkilöstöpalvelut, vallitsevat sopimukset ja määräykset ja noudatettavat työsäännöt.
Uuden työntekijän perehdyttäminen ja sitouttaminen on SKF:lla hyvin organisoitua. Toimintaperiaatteet ovat vakiintuneita, ja niitä pyritään noudattamaan koko yhtiössä kansainvälisesti. Yhtiöllä on käytössä useita henkilöstöhallinnon ohjelmia. Henkilöstön hyvinvointia seurataan säännöllisesti. Turvallisuusohjeet ovat kaikkien saatavilla ja riskejä seurataan. Tapaturmat pyritään ehkäisemään ja niiden seuraamiseen on oma järjestelmänsä. Suuren globaalisti toimivan yhtiön ongelmana voi olla tietolähteiden hajanaisuus ja määrä. Tieto tulisi olla helposti käsiteltävässä muodossa, niin että työntekijä voi tarkistaa asioita uudelleen. Tekstin päivittämisen tulisi olla helpompaa.