Market analysis of Southern China : Why Finnair failed in Guangzhou and what should be learned
Eskelinen, Antti (2009)
Eskelinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116570
Tiivistelmä
2008 asuessani Guangzhoussa, sain Finnairilta toimeksiannon tehdä markkina-analyysin Etelä Kiinan markkina-alueesta.
Finnair oli huomannut, että valtavasta talouskasvusta huolimatta, Guangzhoun reitti tuotti ongelmia huonon bisnesluokan myynnin takia. Vaikka matkustajamäärät olivat lievässä kasvussa, lensivät koneet kuitenkin ”epätasapainossa”. Turistiluokan täyttyessä bisnesluokka jäi lähes tyhjilleen.
Tämän uskottiin johtuvan riittämättömästä markkinoinnista, puutteellisesta markkinaanalyysistä, sekä väärin valitusta strategista.
Finnair päätti yllättäen vetäytyä Guangzhoun markkinoilta, vedoten reitin tuottamattomuuteen. Viereinen Hong Kongin linja jatkoi sitä vastoin hyviä tuloksiaan.
Tämä analyysi käsittelee Guangdongin markkinoita ja syitä siihen, miksi siellä alunperin epäonnistuttiin. Johtuiko epäonnistuminen väärin valitusta strategiasta, vaiko siitä, että Guangzhou alueena on väärä kohde Finnairille.
Vertailukohteena käytetään Hong Kongin reittiä ja pyritään erottelemaan syitä, jotka tekevät näistä kahdesta reitistä hyvin erilaiset kohteet yritykselle.
Kyselyiden sekä haastatteluiden avulla pyritään luomaan kattava kuva Guangdongin alueen markkinoista, jotta pystytään luomaan kestävä toimintamalli lentoyhtiölle Guangzhoun reitille.
Finnair oli huomannut, että valtavasta talouskasvusta huolimatta, Guangzhoun reitti tuotti ongelmia huonon bisnesluokan myynnin takia. Vaikka matkustajamäärät olivat lievässä kasvussa, lensivät koneet kuitenkin ”epätasapainossa”. Turistiluokan täyttyessä bisnesluokka jäi lähes tyhjilleen.
Tämän uskottiin johtuvan riittämättömästä markkinoinnista, puutteellisesta markkinaanalyysistä, sekä väärin valitusta strategista.
Finnair päätti yllättäen vetäytyä Guangzhoun markkinoilta, vedoten reitin tuottamattomuuteen. Viereinen Hong Kongin linja jatkoi sitä vastoin hyviä tuloksiaan.
Tämä analyysi käsittelee Guangdongin markkinoita ja syitä siihen, miksi siellä alunperin epäonnistuttiin. Johtuiko epäonnistuminen väärin valitusta strategiasta, vaiko siitä, että Guangzhou alueena on väärä kohde Finnairille.
Vertailukohteena käytetään Hong Kongin reittiä ja pyritään erottelemaan syitä, jotka tekevät näistä kahdesta reitistä hyvin erilaiset kohteet yritykselle.
Kyselyiden sekä haastatteluiden avulla pyritään luomaan kattava kuva Guangdongin alueen markkinoista, jotta pystytään luomaan kestävä toimintamalli lentoyhtiölle Guangzhoun reitille.