Melodian ja rytmin lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet musiikin perusteiden opinnoissa
Kaurala, Eliisa (2011)
Kaurala, Eliisa
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä ovat musiikin, erityisesti melodian ja rytmin lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet musiikin perusteiden opinnoissa sekä millaisia hyviksi koettuja musiikin lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista kärsivien oppilaiden musiikin perusteiden opetuskäytäntöjä aikaisemmassa tutkimuksessa ja kirjallisuudessa on raportoitu. Musiikin perusteiden opiskelua tarkastellaan musiikin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden ja perustason opintojen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös koota aihepiiriä koskevaa hajanaista ja vaikeasti hyödynnettävää tietoa mielekkääseen ja lukijaystävälliseen muotoon. Tutkimusmenetelmänä käytetään narratiivista kirjallisuuskatsausta.
Melodian ja rytmin lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet ovat melko tavallisia ja niiden taustalla on usein lukivaikeus ja erityisesti auditiivisen strukturoinnin ongelmia. Tutkimusaineistosta löytyi runsaasti hyviksi koettuja melodian ja rytmin lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista kärsivien oppilaiden musiikin perusteiden opetuskäytäntöjä. Useimmin niistä mainittiin moniaistinen lähestymistapa musiikin lukutaidon opetuksessa.
Melodian ja rytmin lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet ovat melko tavallisia ja niiden taustalla on usein lukivaikeus ja erityisesti auditiivisen strukturoinnin ongelmia. Tutkimusaineistosta löytyi runsaasti hyviksi koettuja melodian ja rytmin lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista kärsivien oppilaiden musiikin perusteiden opetuskäytäntöjä. Useimmin niistä mainittiin moniaistinen lähestymistapa musiikin lukutaidon opetuksessa.