Osaaminen, koulutustarpeet ja työkuormien vuotuinen jakautuminen luonnonvara-alan ammateissa
Leppämäki, Minna; Vertainen, Laura (2011-02-09)
Leppämäki, Minna
Vertainen, Laura
2011-02-09
Työn tekijöillä on työhönsä tekijänoikeudet ja he ovat antaneet kirjallisen luvan työnsä verkkojulkaisemiseen.
Tiivistelmä
Bioenergia- ja luonnonvara-alan työtehtäviä luonnehtii työkuorman kausivaihtelu. Tämän kartoituksen tavoitteena oli selvittää, mistä taidoista kunkin ammatin osaaminen koostuu ja kuinka alalla työskentelevät mieltävät koulutuksen osaamisen vahvistajana. Kartoitus pohjautuu alan ammateissa toimivien henkilöiden haastatteluihin. Haastatelluilta kysyttiin, kuinka he kokevat työkuormansa jakaantumisen vuoden aikana. Tavoitteena oli tunnistaa bioenergia- ja luonnonvara-alan kausiluonteisia tehtäviä, joita yhdistämällä ja sopivia, osaamista vahvistavia koulutuksia suunnittelemalla voitaisiin taata työntekijöille ympärivuotinen työllisyys.
Kartoitetuissa työtehtävissä korostui vahva ammattiosaaminen ja sen ohella yleiset työtaidot. Peruskoulutuksen lisäksi jokaisessa ammatissa tarvitaan työskentelyn myötä kertynyttä kokemusperäistä osaamista. Haastatellut kokivat hyötyneensä myös lyhyistä alan lisä- ja täydennyskoulutuksista. Lisää osaamista ja koulutusta kaivattiin eniten taloudenhallinnan, johtamisen ja atk-taitojen hallintaan. Koulutushalukkuus vaihteli henkilöiden välillä, ja toiveena oli koulutusten joustavuus niin, että osallistuminen on mahdollista työnteon ohessa.
Työtehtävien vuodenaikaiset kuormittavuudet jakoivat työtehtävät kesäkauden, talvikauden ja ympärivuotisesti työllistäviin ammatteihin. Näistä muodostuvia, ympärivuotisen täystyöllisyyden mahdollistavia työtehtäväpareja tarkasteltiin. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää joustavien, räätälöityjen täydennyskoulutusten kohdentamisessa.
Kartoitetuissa työtehtävissä korostui vahva ammattiosaaminen ja sen ohella yleiset työtaidot. Peruskoulutuksen lisäksi jokaisessa ammatissa tarvitaan työskentelyn myötä kertynyttä kokemusperäistä osaamista. Haastatellut kokivat hyötyneensä myös lyhyistä alan lisä- ja täydennyskoulutuksista. Lisää osaamista ja koulutusta kaivattiin eniten taloudenhallinnan, johtamisen ja atk-taitojen hallintaan. Koulutushalukkuus vaihteli henkilöiden välillä, ja toiveena oli koulutusten joustavuus niin, että osallistuminen on mahdollista työnteon ohessa.
Työtehtävien vuodenaikaiset kuormittavuudet jakoivat työtehtävät kesäkauden, talvikauden ja ympärivuotisesti työllistäviin ammatteihin. Näistä muodostuvia, ympärivuotisen täystyöllisyyden mahdollistavia työtehtäväpareja tarkasteltiin. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää joustavien, räätälöityjen täydennyskoulutusten kohdentamisessa.